همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

بیماری قند خون (دیابت ) چیست و من چگونه می توانم آنرا کنترل نمای

بیماری قند خون (دیابت ) چیست و من چگونه می توانم آنرا کنترل نمایم ؟

 

در فرد مبتلا به دیابت (بیماری قندخون) ، بدن به اندازه ی کافی انسولین نمی سازدو یا اینکه نمی تواند از انسولین به صورت مناسب استفاده کند( یا هر دو) . این امر سبب افزایش سطح قند در خون می شود . بیشتر غذای مصرفی جهت استفاده در راه تولید انرژی در بدن ،تبدیل به گلوکز (یا قند) می شود . انسولین هورمونی است که جهت تبدیل قند و سایر غذاها به انرژی و کمک به گلوکز جهت ورود به سلولهای بدن مورد نیاز می باشد.
 
 
 
چند نوع دیابت داریم ؟
این بیماری دارای 2 نوع اصلی می باشد : نوع 1 و نوع 2 .
نوع 2 شایعتر است و بیشتر افرادیکه دیابت در آنها تشخیص داده می شود مبتلا به نوع 2 می باشند . این نوع بیشتر در افراد میانسال و سالمند رخ می دهد و با چاقی و عدم فعالیت جسمانی در ارتباط است . دیابت نوع 2 زمانی ایجاد می شود که بدن مقدار کافی انسولین را نمی سازد و یا به شکل موثر از انسولین تولید شده استفاده نمی کند (مقاومت به انسولین) .
نوع 1 یا نوع جوانان اغلب در مراحل اولیه زندگی آغاز می شود و سبب عدم توانایی بدن فرد، در تولید انسولین می شود . افراد مبتلا به این حالت جهت تنظیم سطح گلوکز (قند) خون خود، می بایست به شکل روزانه، انسولین مصرف نمایند .
 
 
 
آیا من درمعرض خطر هستم ؟
دیابت در حال افزایش می باشد . علت این امر چاقی افراد ، عدم فعالیت جسمانی و بالا رفتن میانگین سنی می باشد. بروز دیابت در افراد جوانتر هم در وضعیت هشداردهنده ای قرار دارد . علت این امرهم افزایش چاقی و عدم فعالیت جسمانی می باشد، که از مشکلات روبه گسترش دراین گروه سنی می باشند .
 
 
 
چگونه من می توانم خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را کنترل کنم ؟
دیابت یک عامل خطرزای عمده ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی می باشد . این بدان معنی است که دیابت به اندازه استعمال سیگار ، افزایش کلسترول خون ، پر فشاری خون ، عدم فعالیت جسمانی و چاقی یا حتی بیش از آنها خطرناک است .
اگر مبتلا به دیابت هستید، انجام چکاپ منظم مهم می باشد . جهت کنترل دیابت و کاهش هرگونه عامل خطرزا با پزشک خود همکاری نزدیک داشته باشید :
وزن خود و کلسترول خونتان را با یک رژیم غذایی حاوی چربی اشباع و کلسترول کم کنترل نمایید .
 در بیشتر یا تمام روزهای هفته دست کم 30 دقیقه فعالیت جسمانی داشته باشید .
 مطابق دستور اسلام الکل مصرف نکنید، در صورتیکه پیرو سایر ادیان الهی می باشید و از الکل استفاده می کنید، مصرف روزانه الکل در مردان نباید بیش از 2 نوشیدنی ودر زنان نباید بیش از یک نوشیدنی باشد .
اگر فشار خونتان بالاست، آنراکاهش دهید . سطح فشار خون در افراد دیابتی باید زیر 130/80mmHg باشد .
سیگار نکشید و از افراد سیگاری ، دوری کنید .
برخی داروهای خاص می توانند به شما در کنترل فشار خون ، کلسترول و قند خون کمک نمایند . پزشک شما داروی مناسب را در صورت نیاز به شما توصیه خواهد کرد . اگر از دارو استفاده می کنید ، آنرا درست طبق دستور مصرف نمایید . اگر سوالی درمورد دوز دارو و یا عوارض جانبی دارو دارید ،با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.
 
 
 
 
چگونه من می توانم بیشتر یاد بگیرم ؟
با پزشک ، پرستار یا مشاور سلامتی خود مشورت کنید . اگر مبتلا به بیماری قلبی می باشید یا قبلا دچار سکته مغزی شده اید، ممکن است اعضای خانواده شما در معرض خطر باشند . ایجاد تغییرات در شیوه زندگی آنها جهت کاهش میزان خطر مهم است .
شما می توانید از کتابچه ها و بروشورهای علمی جهت انتخاب زندگی سالمتر و کاهش میزان خطر ، کنترل بیماری و مراقبت از افراد مورد علاقه تان استفاده کنید .دانایی توانایی است بنابراین بیشتر بیاموزید و بیشتر زندگی کنید.
 
 
 
آیا پرسش یا توضیحی از پزشک خود دارید ؟
دقایقی را برای یادداشت سوالات خود در ملاقات بعدی خود با پزشکتان اختصاص دهید. برای مثال:
آیا دیابت را می توان درمان کرد ؟
کدام رژیم غذایی برای من کمک کننده تر می باشد ؟
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد