همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

آناتومی دستگاه تناسلی مردانه و عملکرد آن

 آناتومی دستگاه تناسلی مردانه و عملکرد آن

 

دستگاه تناسلی مردانه از چند بخش کلی بیرونی و درونی تشکیل می شود. بخش بیرونی شامل چند عضو زیر است.

 

_ بیضه ها (testicles)

در بدن هر مرد دو عدد بیضه وجود دارد. این بیضه ها درون کیسه بیضه (scrotom) قرار دارند. هر بیضه در دوران جنینی از درون شکم به پایین و درون کیسه بیضه نزول می کند. هنگام به دنیا آمدن نوزاد یکی از معایناتی که برای نوزاد پسر حتما انجام می شود این است که آیا بیضه ها درون کیسه بیضه وجود دارند یا خیر. بیضه ها در لمس از دمای معمولی بدن سردتر هستند و این دمای معمول آنها برای داشتن عملکرد مطلوب است. هنگام لمس نباید زیاد به بیضه ها فشار وارد کرد زیرا این فشار دردناک خواهد بود. عملکرد بیضها، ساختن اسپرم ها (سلول های جنسی مردانه) اولیه است.

همچنین بیضه ها محل ترشح هورمونهای جنسی مردانه هستند که باعث ایجاد و حفظ صفات ثانویه جنسی در مردان خواهند شد.

_ اپیدیدیم (epididymis)

اپیدیدیم جسم ویرگولی شکلی است که در بالای هر بیضه قرار دارد و محل ذخیره اسپرم است. ترشحات موجود در اپیدیدم باعث تغذیه و تکامل اسپرم ها می شود و در اپیدیدیم است که اسپرم ها قدرت تحرک پیدا می کنند.

_واز دفران (vas deferens)

این عضو در واقع کانالی است که اسپرم ها از آن عبور می کنند تا به پروستات برسند. برای عقیمی دائمی مردان، کافی است که واز دفران بوسیله یک عمل سرپایی کوچک بریده بشود تا اسپرم ها نتوانند به خارج از بدن راه پیدا بکنند و تغییری هم در توانایی رسیدن مرد به ارگاسم کامل هم بوجود نیاید.

_کیسه های منی (seminal vesicle)

این کیسه حاوی ترشحاتی است که ما آن را در کل مایه منی مینامیم. به محض اینکه اسپرم ها وارد واز دفران شدند، کیسه های منی هم ترشحات خود را وارد مجرای انزالی می کنند تا با اسپرم خارج بشود.

_پروستات (prostate)

این عضو هم ترشحات خاصی دارد که باعث حفظ قابلیت تحرک اسپرم ها می شود. همانطور که در مقاله های قبلی هم گفته شد، اسپرم تنها بوسیله قابلیت تحرک خود می تواند تخمک را بارور بکند.

اعضایی که در بالا توضیح داده شد همگی بخش درونی دستگاه تناسلی مدران هرا تشکیل می دهند. اما بخش بیرونی دستگاه تناسلی مدرانه شاکل یک عضو یا همان آلت تناسلی مردانه است.

_آلت تناسلی مردانه (penis)

آلت تناسلی از سه قسمت تو در تو تشکیل شده و قابلیت کوچک و بزرگ شدن دارد. در هنگام تحریک جنسی آلت تناسلی بزرگ می شود. این بزرگ شدن بدلیل پر شدن حوضچه های خونی درون این سه قسمت از خون است. بعلاوه پوست آلت بسیار منعطف بوده و با بزرگ شدن آلت، با آن تطابق پیدا می کند.

سر آلت (glans) یک پوسته بسیار نازک دارد که ظبق شرع مقدس اسلام در زمان کودکی پسر بچه ها، طی عمل ختنه (circumcision) برداشته می شود. این پوسته در صورتی که با قی گذاشته بشود می تواند باعث تجمع میکروازگانیسم های بیماریزا شده و ایجاد مشکل بکند. بنابراین توصیه پزشکی به برداشتن این پوسته است.

سوراخ محل خروج ادرار بر روی سر آلت قرار دارد. در صورتی که این سوراخ به شکل چند سوراخ بوده و یا خیلی بالا یا خیلی پایین تر از محل معمول خود قرار گرفته باشد، توصیه میکنیم جهت حصول اطمینان از عدم بروز مشکل، حتما به یک پزشک متخصص اورولوژی مراجعه بفرمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد