همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی

طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی

مقدمه :
     امروزه کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می گردند. قابلیت انجام این نوع کسب و کار در «منزل» سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آن ها می شود، که از جمله می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء خانواده و... اشاره نمود.
باید توجه داشت که در سالیان اخیر به دلیل تحولات عظیم در بخش فناوری اطلاعات در جهان و ایجاد مشاغل جدید، امکان اشتغال خانگی برای بسیاری از افراد در زمینه های IT  نیز فراهم گردیده است. این مشاغل که روزانه در سراسر جهان تعداد آن ها رو به فزونی و تنوع 
می باشد این امکان را فراهم می آورد تا افراد بتوانند در محیط خانه با استفاده از رایانه و وسایل جانبی مورد نیاز، به انجام کسب و کارهای گوناگون در این حوزه بپردازند.


راهنما:
 

- متقاضیان مشاغل خانگی لازم است متناسب با نوع فعالیت مورد نظر خود یکی از فرم های ثبت نام (مستقل – تحت پوشش – پشتیبان )   را تکمیل  نمایند . فرمهای تکمیلی توسط دستگاه اجرائی ذیربط بررسی شده و در صورت تائید طرح در دستگاه اجرائی ، مجوز مربوطه صادر خواهد شد. 
-    فهرست رشته های مشاغل خانگی – اطلاعات تعدادی از رشته های مشاغل خانگی – فرم ثبت نام متقاضیان  به تفکیک مستقل- تحت پوشش – پشتیبان در سایت وزارت کار و امور اجتماعی ( ( www.irimlsa.irبخش مشاغل خانگی موجود  و قابل مشاهده می باشد .
-    متقاضیان مشاغل خانگی باید  از مهارت و تخصص کافی جهت انجام شغل خانگی مورد نظر برخوردار باشند.
-    در صورتیکه شغل مورد نظرمتقاضی در فهرست مشاغل خانگی موجود نباشد، متقاضی می تواند شغل مد نظر خود را پیشنهاد نماید .مشاغل پیشنهادی متعاقباً بررسی و در صورت تصویب ، به فهرست مشاغل خانگی اضافه خواهند شد.
-    اشخاصی که در قالب فرم افرادتحت پوشش ثبت نام می نمایند، در صورت داشتن شرایط لازم و وجود پشتیبان متناسب با شرایط آنان، به شخص پشتیبان معرفی خواهند شد.
-    ثبت نام افراد تحت پوشش به معنای اشتغال قطعی یا فوری فرد ثبت نام شده نمی باشد.
-    انجام فعالیت توسط  سایر اعضای خانوار منوط به موافقت و رضایت سرپرست خانوار می باشد .
- متقاضیان انجام فعالیت در قالب تعاونی لازم است گزینه "تعاونی" را انتخاب نمایند.
- پس از تکمیل فرم ثبت نام ، درصورت اطمینان از صحت اطلاعاتی که در فرم وارد نموده اید ، با کلیک بر روی علامت   ثبت نام خود را قطعی نمایید . 
- سئوالات مربوط به هزینه و تسهیلات مورد نیاز فعالیت ، صرفاً برای اطلاع از نقطه نظر شما بوده و تعیین میزان تسهیلات مورد نیاز بر عهده دستگاه های اجرایی ذیربط می باشد 

تعاریف:
-  مشاغل یا کسب و کار خانگی: آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیردو منجر به تولید خدمت یا و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد. شاغلین کسب و کار مذکور برای کسب منافع به صورت های ذیل فعالیت می نمایند:
1-    انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی
2-    انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه و محصول به خارج از محیط مسکونی
3-    انجام فعالیت به صورت تعاونی ،اتحادیه ویا مشارکت با بنگاه های بالا دستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه ای
-    پشتیبان : منظور اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که مسئولیت حمایت از تعدادی از شاغلین خانگی را در کل فرآیند تولید و  ارائه خدمات، اعم از آموزش، تهیه و توزیع مواد اولیه و ابزار کار (حسب مورد ) ، مشاوره ، طرحی ، نوآوری ، بسته بندی ، بازاریابی و فروش به عهده بگیرند.
- افراد تحت پوشش : افرادی که متقاضی انجام فعالیت زیرمجموعه یک فرد حقیقی یا حقوقی دیگر می باشند . بدیهی است این موضوع با تحت پوشش نهادهای حمایتی بودن ارتباطی نداشته و متفاوت می باشد. 
-    مستقل (خوداشتغالی) : نوعی اشتغال  است که فرد می تواند با اتکاء به توان شخصی، خلاقیت و ابتکار ، به شکل خویش فرمایی به فعالیتهای تولیدی و خدماتی بپردازد که در نتیجه منجر به کسب در آمد و ایجاد فضای کسب و کار می شود.
-    کسب و کار مجازی: کسب و کاری است که در آن از اینترنت جهت انجام تبلیغات و فروش کالا و خدمات استفاده می گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد