همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

چگونه تیم کاری خود را متعهد سازیم.

چگونه تیم کاری خود را متعهد سازیم.

انجام پروژه زودتر از موعد مقرر همراه با رضایت مشتری و بدون هزینه های اضافی و سودآوری مناسب از رویاهای رهبر هر تیمی است. اما هر مدیر دانا و باتجربه به خوبی می داند که این رویا زمانی به حقیقت می پیوندد که هر عضوی گروه خود را کاملاً درگیر کار کند و نسبت به هدف تیم خود را متعهد بداند. اما راز داشتن چنین افرادی چیست؟

آیا من واقعاً می توانم افرادم را نسبت به اجرای پروژه متعهد سازم...؟

مشکل اینجاست که به نظر می رسد افراد به این موضوع اهمیت زیادی نمی دهند که اگر در کارها مسئولانه شرکت کنند نتیجه بهتری می گیرند یا خیر...؟

شما نمی توانید افراد را مجبور کنید برای مدت زیادی سخت کار کنند...؟

اینها صحبت هایی است که در وهله اول به ذهن خطور می کند ولی همیشه برای هر کسی راهی وجود دارد.

رهبر هر تیمی می خواهد تیمش نسبت به کار و وظایف فعال و متعهد باشد. چرا؟ واضح است چون در این صورت است که معجزه رخ می دهد. پروژه شما جلوتر از برنامه پیش می رود. مشتریان شما راضی هستند و دچار کمبود بودجه نمی شوید دلگرمی افزایش می یابد و حجم کارها کاهش می یابد. و خلاقیت و بالندگی افزایش می یابد. این به راستی یک معجزه است این طور نیست؟

شاید فکر کنید این صحبت ها رویایی است ولی می دانید کلید موفقیت تعهد افراد تیم است بنابراین می توانید از همه ابزارها، فنون و عقاید برای افزایش میزان تعهد استفاده کنید. در حقیقت هیچ ابزار، فن و فرآیند مشخصی برای این منظور وجود ندارد و اصلاً شما نمی توانید تعهد تیم را به میزان 100% برسانید اما می توانید به افراد کمک کنید تعهد خود را بالا ببرند.

معنای این سخن این است که شما می توانید تعهد و شرکت پذیری هر فرد را به طور شخصی بالا ببرید ولی نمی توانید تعهد کل تیم را به همان میزان بالا ببرید پس اگر میزان تعهد هر فرد تیم را بالا ببرید در حقیقت تعهد به کار کل تیم را افزایش داده اید.

 

نکته: بر روی تعهد تیم کار نکنید بلکه بر روی تعهد اشخاص کار کنید.

افزایش تعهد افراد

خبر خوب اینست که شما هم یک فرد هستید بنابراین هر چیزی که سبب افزایش تعهد شما می شود می تواند سبب افزایش تعهد دیگران هم بشود.

اجازه دهید کمی بیشتر روی موضوع بحث کنیم. برای ایجاد تعهد و مشارکت سه پیش نیاز مهم وجود دارد:

ــ فهمیدن

ــ مال خود دانستن

ــ اعتقاد پیدا کردن

 

 فهمیدن

چگونه می توانید میزان مشارکت افرادی را که از کار خود اطلاعات درستی ندارند افزایش دهید. چند نفر از افراد تیم شما از وظایف و نقش خود در تیم و از همه مهمتر هدف کار خود به خوبی مطلع هستند. ارتباط شما با آنها برای بیان این موضوع چقدر موفق بوده است.

امروزه نقش این ارتباط در سازمانها نادیده گرفته می شود. بدون ایجاد شفافیت در نقش افراد در تیم رسیدن به رویاهای گفته شده غیر ممکن است.

نکته: ارتباط برقرار کنید، ارتباط برقرار کنید، ارتباط برقرار کنید. به افراد کمک کنید وظایف و اهداف کار خود را درک کنند.

 

مال خود دانستن

زمانیکه چیزی مال شما می شود چه احساسی در مورد آن دارید؟ از داشتن آن راضی و خشنود هستید و تمایل به نگه داشتن و مراقبت از آن را دارید. وقتی احساس مالکیت نسبت به چیزی دارید سطح تعهد شما نسبت به آن چقدر تغییر می کند.

برای اینکه افراد در کار و حرفه خود تعهد بیشتری داشته باشند. باید به آنها این اجازه را بدهید تا احساس کنند این کار متعلق به آنهاست.

برای ایجاد تعهد در بین کارکنان باید به آنها اجازه دهید در کار و وظیفه خود احساس مالکیت کنند.

 

نکته: برای ایجاد تعهد اجازه دهید افراد صاحب آن کار شوند.

اعتقاد داشتن

آیا شما نسبت به کاری که اعتقادی به انجام آن ندارید احساس تعلق می کنید. آیا اعضای تیم شما در کاری که به آن اعتقادی ندارند مشارکت فعال دارند.

غیر ممکن است که افراد با تمام جزئیات طرح و کاری که باید انجام شوند موافق باشند. مردم می توانند روشها مختلف را قبول کنند، اگر به دلایل و اهداف کاری که انجام می دهند معتقد باشند.

با کمک به افراد تیم به دیدن یک تصویر کلان از کاری که انجام می دهند در آنها احساس تعهد را افزایش می دهید. چگونه می توان به انسانها خدمت کرد؟ چگونه می توان دنیای بهتری ساخت؟ و چگونه کار افراد تیم در چنین فرایندی مؤثر است؟ به آنها کمک کنید پاسخ این سؤال را بدهند. این سبب می شود به کار خود اعتقاد بیشتری پیدا کنند.

نکته: به افراد کمک کنید به کار خود اعتقاد پیدا کنند. به آنها کمک کنید نقش مهمی که در مقیاس کلان برای سازمان و جامعه خود دارند را ببینند و با عزم بیشتری ایفای نقش کنند.

چگونه بفهمید آیا تعهد کامل دارید یا خیر.

چندی پیش یکی از دوستان به من گفت اگر نسبت کار کاملاً متعهد باشی دیگر جایی برای تصمیم گرفتن باقی نمی ماند که این کار را بکنی یا نه و بدون درننگ آن را انجام می دهی ولی اگر هر بار از خود می پرسی که این کار انجام دهم یا خیر؟ پس هنوز کاملاً متعهد به سازمان نیستی.

یک تیم کاملاً متعهد ممکن است برای چیزهای مختلف با یکدیگر بحث های طولانی داشته باشند ولی برای رسیدن به هدف هرگز با یکدیگر بحث نمی کنند، بلکه آنها درباره بهترین راه رسیدن به هدف بحث می کنند.

این سه مرحله منجر به مشارکت و تعهد فردی می شود. به هر عضو تیم خود کمک کنید وظیفه خود را درک کند، نسبت به کار خود احساس مالکیت داشته باشد. و به کار خود اعتقاد داشته باشد. این کار ساده به نظر می رسد ولی به همین سادگی ها هم نیست. انسانها پیچیده هستند و تیمها به مراتب پیچیده تر. بکار بردن این سه مرحله به شما کمک می کند هدایت این پیچیدگی ها را در دست بگیرید. و تیم را به سمت مشارکت فعال و در نتیجه راندمان بیشتر رهبری کنید.c

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد