همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

موفقیت ، سماجت می خواهد

موفقیت ، سماجت می خواهد


این حرف ناپلئون هیل را جدی بگیرید : « موفقیت ، سماجت می خواهد » . 

ـ محمد رضا علیزاده : چندی پیش در کتابی نقل قولی می خواندم از مالتبی باب کوک ، نویسنده ی آمریکایی قرن 19 که : « رایج ترین اشتباه مردم که نتایج سنگینی هم بار می آورد ، این است که فکر می کنند برای موفق شدن باید استعداد داشت ؛ نبوغی ذاتی که تنها در برخی افراد وجود دارد ! اما حقیقت این است که برای موفق شدن باید سماجت به خرج داد و دنبال هدف را گرفت . باید خود را متعهد کرد . همعه چیز به پشتکار باز می گردد . موفقیت میوه تصمیمی است که اراده محکم و با ثبات آن را آبیاری می کند » . 
آیا این عقیده درست است ؟ یعنی استعداد در موفقیت ادیسون ، انیشتین و هزاران نابغه ی دیگر بی تاثیر بوده است ؟ بررسی ها نشان داده موفقیت افراد تا حدی به میزان هوش و استعداد آنها بستگی دارد هر چند برخی فعالیت ها نیاز چندانی به سطح هوشی بالا یا استعداد خاص در آن زمینه ندارند و همه افراد تا حدودی از عهده انجام آن فعالیت ها بر می آیند . به طور کلی استعداد را میزان نسبی پیشرفت فرد در یک فعالیت معنی می کنند اما آنچه تجربیات ثابت کرده این است که افراد ثروتمند و موفق همیشه انسان های با استعداد و هوشمندی نبوده اند ، ادیسون و هنری فورد تحصیلات کافی نداشتند . هنری فورد را جاهل خطاب می کردند و ادیسون همیشه مورد سرزنش قرار می گرفته است . حتی انیشتین نیز شهرت خود در پی کشف فرمول نسبیت را مدیون هوش و استعداد خود نمی داند ، چیزی که سبب موفقیت می شود و گاهی سبب جلو افتادن بی استعداد ترین مردم از با استعدادترین آنها می شود ، پشتکار است . 
برای موفق شدن باید سمج باشید : ناپلئون هیل ، یکی از سرشناس ترین نویسندگان حوزه موفقیت ، می نویسد : « در زندگی به اشخاص باهوش بی شماری بر می خوریم که شکست می خورند ، به پایین دره می غلتند و هرگز خود را بالا نمی کشند ، اما در این میان به افراد عادی بر می خوریم که شکست را مقدمه پیروزی و اصراری برای تلاش بیشتر می دانند . میلیون ها انسان در سراسر دنیا گمان می کنند که علم و استعداد قدرت می آورد و به دلیل داشتن فرصت برای رسیدن به آن افسوس می خورند ، دریغ از آنکه نقطه ضعف اغلب مردم نداشتن مداومت در کار است ، نه نداشتن استعداد . بدون مداومت حتی افراد با استعداد هم اول راه مغلوب می شوند و کنار می روند » . 
جایگاه استعداد کجاست ؟ نمی توان به طور کامل نقش استعداد در موفقیت را انکار کرد . در برخی از زمینه ها وجود استعداد برای رسیدن به موفقیت ضروری است گر چه ملاک اصلی نیست ! به طور کل استعداد به چند دسته تقسیم می شود : 
ـ استعداد بازی : داشتن این استعداد برای تبدیل شدن به یک بازیگر برتر سینما با بازیکن نمونه فوتبال لازم است اما بدون آن هم با تلاش فراوان می توان موفق شد . 
ـ استعداد موسیقی : قدرت تشخیص صدا و آهنگ سازی از جمله نقاط قوت افراد دارای این استعداد است . 
ـ استعداد حس ششم : پیشگویی ، خواندن فکر مردم و پیش بینی حوادث در افرادی که استعداد حس ششم دارند ، دیده می شود . 
ـ استعداد زبانی : نویسندگان ، شاعران ، سخنوران و روزنامه نگاران معمولاً این استعداد را دارند یا در خود پرورانده اند که پروراندن آن هم خود نیازمند پشتکار است . 
ـ استعداد ریاضی : ریاضی دانان و فیزیک دانان یا کارشناسان مسایل سیاسی علاقه زیادی به بازی با اعداد و حل مسائل ریاضی دارند . 
ـ استعداد تخیل : افراد دارای این استعداد به سمت نقاشی ، طراحی ، بافندگی ، عکاسی ، مجسمه سازی و ... جذب می شوند . 
ـ استعداد اجتماعی : افراد دارای این استعداد علاقه زیادی به شرکت در کارهای گروهی و رهبری دارند و عضو گروه های اجتماعی و سیاسی اند ! 
همانطور که می بینید ، گر چه استعداد برای موفقیت در کاری لازم است اما شرط کافی نیست . بسیارند افرادی که با تلاش و پایداری توانسته اند استعدادی را در خود شکوفا کنند و پله های موفقیت را طی کنند در حالی که بسیاری از افراد با استعداد نتوانسته اند در حوزه ی استعداد خود به جایی برسند . 
از کجا بایدشروع کرد ؟ برای آنکه بتوانید در کاری سماجت کنید ، ابتدا باید علل مشخصی داشته باشید ! دانستن اینکه چه می خواهید مهمترین گام به سوی افزایش پشتکار است . وقتی به خواسته ی خود فکر می کنید باید به توانایی های خود باور داشته باشید ، برنامه مشخصی بریزید و اطلاعات صحیح جمع آوری کنید . وقتی تمام این موارد کنار هم جمع شوند ، مداومت و پشتکار خواه ناخواه همراه می شود . گاهی شما خواسته مشخص و دانش لازم برای رسیدن به آن را دارید اما ترس و دو دلی یا وابستگی به دیگران مانع از رسیدن شما به آن می شود . باید یاد بگیرید چگونه در مقابل حرف های منفی و مایوس کننده بایستید و از همکاران واجد شرایط استفاده کنید تا پس از هر بار سقوط بتوانید دگر بار روی پای خود بایستید و از نو شروع کنید . شاید به نظرتان خنده دار بیاید اما این توصیه ها برای آنکه تبدیل به انسانی سمج و سالم شوید ، بسیار کاربردی است . اما فراموش نکنید سماجت و لجاجت یکی نیست و این نکته ها را برای تمایز آنها جدی بگیرید : 
ـ اجازه ندهید سماجت و پشتکار ، شما را از خوابتان بیندازد . به اندازه ی کافی بخوابید و به ساعات خوابتان احترام بگذارید . ـ متعادل غذا بخورید و از خوردن غذاهای دیر هضم بپرهیزید . 
ـ زیاد آب بنوشید . 
ـ وزن تان را ثابت نگه دارید . 
ـ دور سیگار و مخدر و الکل خط بکشید ! 
ـ ورزش یادتان نرود . 
پرورش استعداد : برای پرورش دادن استعدادها ابتدا باید بفهمیم در چه حوزه ای استعداد داریم . برای این منظور باید به دنبال علاقه مندی های خود باشیم . ببینید در اوقات فراغت خود به انجام چه کارهایی گرایش دارید ، ترجیح می دهید نقاشی بکشید ، به موسیقی گوش دهید ، جلوی آینه به مو و صورت خود برسید یا کتاب بخوانید ؟ بعدش بسنجید کار مورد علاقه ی شما در اثر وجود چه استعدادی در شماست ؟ اگر ترجیح می دهید با دوستانتان باشید یعنی استعداد اجتماعی بالایی دارید . اگر دوست دارید وقت تان را به آرایش مو و صورت خود بگذرانید یعنی استعداد هنری دارید و ... 
پس از شناسایی استعدادتان ، حتی اگر با وجود علاقه در آن کار ناواردید ، با پشتکار می توانید در کارهای مربوط به آن استعداد موفق شوید . چه طور است در یک کلاس نقاشی یا آرایشگری ثبت نام کنید یا به کلاس موسیقی بروید تا اصول صحیح را از پایه بیاموزید ؟ فراموش نکنید اگر پشتکاری نباشد پس از غلتیدن به پایین دره هرگز قادر به بالا آمدن دوباره نخواهید بود . 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد