همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

توکل برخدا و سماجت در یادگیری مهم‌ترین عوامل موفقیت در کنکور

توکل برخدا و سماجت در یادگیری مهم‌ترین عوامل موفقیت در کنکور

خبرگزاری تسنیم: رتبه 12 کشور در رشته علوم تجربی گفت: به نظر من مهم ترین عالم موفقیت در کنکور سراسری توکل بر خدا و سماجت در یادگیری است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشمر ، پس از آنکه حسین خاکپور دانش آموز نخبه کاشمری توانست در کنکور سراسری امسال و در رشته تجربی رتبه ده کشور را کسب کند رضا روزدار دیگر دانش آموز شهرستان کاشمر هم موفق شد رتبه 12 کشور و رتبه 9 منطقه دو را در این رشته کسب کند.

به منظور بررسی عوامل موفقیت این دانش آموز نخبه شهرستان با وی به گفت‌وگو نشستیم. لازم به ذکر است که رضا روزدار اهل شهرستان خلیل آباد بوده و پدرش کارمند بانک و مادرش خانه دار است. وی از پایه سوم راهنمایی و چهار سال دوران دبیرستان خود را در کاشمر تحصیل کرده است.

وی اظهار کرد: من در سوم دی ماه سال 74 متولد شده و دوران ابتدایی را در خلیل آباد سپری کردم و از سال سوم راهنمایی به کاشمر آمده و پس از آن در آزمون ورودی دبیرستان نمونه شرکت کرده و وارد دبیرستان نمونه آیت الله خامنه‌ای کاشمر شدم.

با برنامه پیش می‌رفتم

روزدار افزود: من قبل از کنکور برای کسب رتبه تک رقمی درس می‌خواندم و بعد از کنکور هم انتظار رتبه زیر 20 داشتم که با کسب رتبه 12 کشور این انتظار من محقق شد.

او در مورد برنامه درسی خود گفت: من از هیچ کلاس تقویتی خارج از مدرسه استفاده نکردم و فقط درآزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کردم و از سال سوم دبیرستان سعی من بر این بود که با تست‌های کنکور آشنا شده و در درس‌های مختلف، سبک سؤالات کنکور را بشناسم ضمن اینکه در آزمون‌های آزمایشی هم شرکت می‌کردم و سعی داشتم با برنامه این آزمون‌ها پیش بروم.

وی تصریح کرد: پس از پایان امتحانات نهایی سال سوم در تابستان سال گذشته و بعد از استراحت یکی دو هفته‌ای مجدداً درس خواندن را شروع کردم و از ابتدای مهرماه و ورود به سال چهارم دبیرستان هم با توجه به برنامه‌های مدرسه و همچنین آزمون‌های آزمایشی برای خودم برنامه ریزی کرده و بر اساس‌‌ همان برنامه پیش می‌رفتم ضمن اینکه از روزهای تعطیل خود هم خیلی خوب استفاده کردم.

اوایل روزی 9 ساعت درس می‌خواندم

روزدار افزود: به طور میانگین روزانه 8 تا 9 ساعت درس می‌خواندم و در یک ماه آخر در هر هفته بین 60 تا 70 ساعت مطالعه داشتم. 
توکل به خدا جلوی نا‌امیدی را می‌گیرد.

وی توکل به خداوند و استمداد از او را مهم‌ترین عامل موفقیت خود دانست و خاطرنشان کرد: بعضی وقت‌ها ناامید می‌شدم و با خود می‌گفتم که با توجه به امکانات آموزشی که در شهرهای بزرگی مثل تهران و مشهد وجود دارد و من در یک شهر کوچک دارم درس می‌خوانم شاید نتوانم با آن‌ها رقابت کنم و رتبه خوبی بیاورم ولی با توکل به خدا اجازه نمی‌دادم که از مسیر خودم بازبمانم و همین توکل به خدا سبب می‌شد که سایر عوامل مؤثر در موفقیت هم برای من مهیا شود ضمن اینکه پدر و مادرم هم خیلی به من کمک کردند و به خصوص در این اواخر هر چه می‌خواستم می‌پذیرفتند و با شرایط من کنار می‌آمدند.

رضا روزدار در رابطه با تأثیر اعتقادات دینی در کسب موفقیت‌های مهم در زندگی گفت: در هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم اول باید ایمان خود را به خداوند تقویت کنیم چرا که کنکور و یا هر مسأله دیگری تمام می‌شود اما آن چیزی که برای ما باقی می‌ماند همین ایمان و اعتقادات است و اینکه در آخر کار در پیشگاه خداوند چگونه خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: همه این درس خواندن‌ها وسیله ایست که بتوانیم خدا را از خود راضی کنیم لذا باید درس را برای خدا بخوانیم و یک هدف خدایی داشته باشیم و به هر درجه علمی هم که رسیدیم یادمان باشد که خواست خدا بوده است.

سماجت در یادگیری

این دانش آموز موفق کاشمری با تأکید بر اینکه دانش آموزانی که رتبه بر‌تر کسب می‌کنند از نظر استعداد و توانایی تفاوتی با سایر دانش آموزان ندارند تصریح کرد: در یادگیری مطالب درسی، سماجت و پشتکار خیلی مهم است و من هم واقعاً برای یادگیری پیگیر بودم و البته قبول دارم که موفقیت شرایطی دارد که باید مهیا شود مثلاً اگر دانش آموز، معلم خوبی نداشته باشد کارش خیلی سخت می‌شود ولی معتقد هستم که اگر ایمان داشته باشیم که می‌توانیم موفق باشیم صد در صد می‌توانیم موفقیت را به دست بیاوریم و لذا اگر دانش آموزی از ابتدا با این اعتقاد حرکت کند خودش متوجه می‌شود که چگونه باید مسیر را طی کند.

این دانش آموز نخبه در رابطه با احساسش نسبت به آینده کشور هم گفت: من به مطالعه زندگی افراد موفق علاقه دارم و این کار را زیاد انجام می‌دهم و باید بگویم اینکه انسان بتواند به کشورش و مردم آن کمکی داشته باشد آن چنان حس خوبی به انسان می‌دهد که من آن احساس را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم و باید بگویم که هدف اصلی من از انتخاب رشته پزشکی هم همین بوده است که بتوانم به دیگران کمکی داشته باشم.

وی خاطر نشان کرد: من به مطالعه کتاب‌های غیردرسی به خصوص با موضوع زندگینامه افراد موفق به ویژه زندگینامه‌هایی که توسط خود آن‌ها نوشته شده است و نیز کتاب‌هایی با موضوع روان‌شناسی هم علاقه دارم و عضو کتابخانه هستم و یک بار من کتابی را خواندم که حاوی مجموعه‌ای از سخنان مقام معظم رهبری در مورد آیین زندگی بود که خیلی روی من و ایجاد انگیزه برای من تأثیر گذار بود.

روزدار در مورد نقش دوست خوب در موفقیت افزود: یکی از عوامل موفقیت من همکلاسی‌های من بودند که خیلی دانش آموزان پرتلاش و درسخوانی بودند و در مجموع فضای کلاس ما به گونه‌ای بود که انسان را به درس خواندن تشویق می‌کرد به عنوان مثال ما با حسین خاکپور که رتبه ده کشوری را کسب کرد همکلاس بودیم و خیلی به هم کمک می‌کردیم ضمن اینکه من معتقدم و خودم هم سعی می‌کردم همین طور باشم که دوستانی انتخاب کنم که خیلی پرتلاش باشند نه اینکه انسان را ناامید کنند یعنی افراد منفی نباشند بلکه روحیه بخش باشند و به تلاش و کوشش تشویق کنند.

وی از نقش معلمان خود هم سخن گفت و اظهار کرد: معلم نقش زیادی در موفقیت دانش آموز دارد و من به طور ویژه باید از همه معلمان خودم به خصوص آقایان افتخاری دبیر فیزیک، لطیفی دبیر شیمی و عبدی دبیر زبان انگلیسی تشکر کنم که خیلی به من کمک کردند و روحیه دادند.

خداوند هیچ تلاشی را بی‌پاسخ نمی‌گذارد

رتبه دوازده کشور در رشته علوم تجربی افزود: می‌خواهم به دانش آموزانی که در سال‌های آینده کنکور دارند و یا آن‌هایی که امسال نتوانسته‌اند موفق شوند و قصد دارند در سال‌های بعد در کنکور شرکت کنند بگویم که به هیچ عنوان از تلاش و کوشش خود دست برندارند و هیچ چیزی نتواند آن‌ها را متوقف کند و هر اتفاقی هم که افتاد باز هم از تلاش و کوشش دست برندارند و به دنبال بهانه برای کم کردن تلاششان نباشند تا بعد از کنکور، خودشان راضی باشند که زحمت خود را کشیده‌اند و بدانند که خداوند هم هیچ تلاشی را بی‌پاسخ نمی‌گذارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد