همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

هواشناسی در سفر

هواشناسی در سفر

هواشناسی


هواشناسی یکی از آن فن هایی است که هر گردشگر حرفه ای باید درباره آن اطلاعات داشته باشد. مگر آنکه بخواهد وقت و بی وقت مغلوب دگرگونی های لحظه ای و گاه خطرناک طبیعت شود! بنابراین اگر توصیه می کنیم مقدمات اولیه این علم را بخوانید تا در سفرهایتان بتوانید برآورد بهتری از وضعیت هوا و شرایط زیستی خود داشته باشید.


 

 

مناطق ساحلی

معمولا در مناطق ساحلی و کناره آب های بزرگ، جهت باد به طور منظم در روز و شب تغییر می کند. در هنگام روز، نسیم از طرف دریا به خشکی و در شب هنگام جهت آن تغییر کرده و از خشکی به طرف دریا می وزد.

بادها

بادها کمک و علایم خوبی برای شناخت وضعیت هوا هستند. معمولا بوهای خاصی که همراه باد به مشام می رسند، مثل بوی دریا یا گیاهان، حاوی اطلاعاتی درباره محل وزش باد می باشند. بنابراین اولین کار این است که الگوهای وضع هوایی و وزش باد را مورد مطالعه قرار دهید و با مطالعه نوع و جهت باد وضعیت هوای منطقه را شناسایی کنید.

هواشناسی

برای شروع باید بدانید که

- بادی که فقط از یک جهت خاص می وزد، به احتمال زیاد هر بار وضعیت هوایی مشابهی را به دنبال خواهد داشت.

- بادهایی که تعیین کننده جهت هستند، وسیله ای مناسب برای حفظ مسیر حرکت به حساب می آیند. البته بهتر است که هر چندگاه درست بودن مسیر حرکت را با روش متفاوت دیگری امتحان کنید.

- باد اگر خشک و شدید باشد، تا زمانی که وزش آن قطع نشده و یا تغییر جهت نداده است، وضعیت هوا ثابت می ماند و پس از آن احتمال بارندگی وجود دارد.

- اگر مه یا غبار وجود داشته باشد، ممکن است غلیظ تر شود، ولی بارندگی در پی نخواهد داشت. البته در صورتی که بر شدت باد افزوده شود و مه را از بین ببرد، احتمال بارندگی به وجود خواهد آمد.

- در یک روز آفتابی اگر شدت باد به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند، بدون شک باید منتظر هوای ابری باشید.

هواشناسی

چند توصیه در پیش بینی وضع هوا

1- گرفتار شدن در شرایط هوایی نامساعد خطرناک است و حتی می تواند موجب مرگ شود. پس همیشه قبل از این که حرکت کنید به وضعیت هوا توجه کنید. تغییرات باد و فشار هوا را در نظر بگیرید. وضعیت هوا و شرایط قبل و بعد از آن را کاملا مورد بررسی قرار دهید.

2- حیوانات نسبت به فشار جو حساس هستند و می توانند برای پیش بینی کوتاه مدت وضع هوا مفید باشند. پرندگان حشره خوار در هوای خوب در ارتفاعات بالا و قبل از طوفان در ارتفاعات پایین تر شکار می کنند. فعالیت غیر عادی جوندگان در طول روز می تواند هشداری برای هوای نامناسب باشد.

افرادی با موی مجعد احساس می کنند که پیش از هوای بارانی و نامساعد موهایشان گره خورده و نامرتب می شود و آنهایی که رماتیسم، میخچه و یا بیماری های مشابه دارند در هوای نا مساعد احساس ناراحتی می کنند

3- انسان ها نیز می توانند بعضی وقت ها تغییرات هوا را احساس کنند. مثلا افرادی با موی مجعد احساس می کنند که پیش از هوای بارانی و نامساعد موهایشان گره خورده و نامرتب می شود و آنهایی که رماتیسم، میخچه و یا بیماری های مشابه دارند در هوای نا مساعد احساس ناراحتی می کنند.

4- اگر دود حاصله از آتش در محل کمپ مستقیما به طرف بالا برود احتمالا هوا صاف خواهد بود ولی اگر به صورت دایره وار باشد یا بعد از کمی بالا رفتن مجددا پایین بیاید نشانه طوفان یا بارندگی است.

 شب هنگام اگر آسمان قرمز باشد به این معنی است که رطوبت جو کم است و احتمال بارندگی تا دو ساعت آینده وجود ندارد. هنگام صبح اگر آسمان قرمز باشد نشانه نزدیک شدن طوفان است

5- اگر قرار باشد هوا بارانی شود صداها بهتر پخش شده و بوی گیاهان بیشتر به مشام می رسد. شب هنگام اگر آسمان قرمز باشد به این معنی است که رطوبت جو کم است و احتمال بارندگی تا دو ساعت آینده وجود ندارد. هنگام صبح اگر آسمان قرمز باشد نشانه نزدیک شدن طوفان است. اگر صبح ها هوا خاکستری باشد یعنی در طول روز بارندگی نخواهد شد و اگر عصرها هوا خاکستری باشد به طور حتم بارندگی خواهد شد.

6- Corona (حلقه ای رنگی به دور خورشید یا ماه) اگر بزرگ شود نشانه مساعد بودن هوا است و در صورتی که جمع و کوچک شود نشانه بارندگی است. رنگین کمانی که در غروب دیده شود علامت مساعد بودن هوا است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد