رنگ عینک آفتابی برای
زنان و مردان
یک اپتومتریست گفت: آسیب وارده به چشم در اثر نور منعکس شده به وسیله برف، دو برابر صدمات ناشی از تابش نور خورشید است. رودابه رحمنی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، با بیان اینکه برف مثل آیینه عمل میکند، اظهار کرد: نورخورشید به صورت یک سویه و فقط از منبع خورشید به چشمها می تابد. اما در هوای برفی، نور ناشی از تابش خورشید دوباره از زمین بازتاب میشود، لذا در چنین مواقعی نور دو بار انعکاس یافته و به چشمها میرسد.
وی با بیان این که بدین ترتیب هر عارضهای که در اثر تابش نورخورشید به چشم ها بروز میکند، در فضاهای پوشیده از برف به میزان دو برابر است، اظهار کرد: این عوارض میتواند به صورت آب مروارید، التهاب ملتحمه چشم و یا مشکلاتی در شبکیه، خود را نشان دهد.
مسئول جامعه اپتومتری زنجان ضمن تأکید بر ضرورت استفاده از عینک آفتابی در زمستان همچون تابستان، تصریح کرد: اشعه ماوراء بنفش خورشید، موجب وارد آمدن آسیبهای جدی به بافت چشم میشود که با انتخاب یک عینک مناسب، میتوان از بروز این صدمات جلوگیری کرد.
رحمنی با تأکید بر لزوم تهیه عینک آفتابی استاندارد و مناسب، یادآور شد: فرم عینک باید در اندازهای باشد که حدقه چشمها را به طور کامل پوشش دهد، همچنین استفاده از آن در بینایی یا تشخیص رنگها اختلال ایجاد نکند.
وی با بیان اینکه بهتر است در انتخاب عینک از اپتومتریست یا چشم پزشک کمک گرفته شود، افزود: عینکهای آفتابی با رنگ قهوهای برای زنان و رنگ خاکستری برای مردان مناسبتر است؛ چرا که هماهنگی بیشتری با سلولهای چشمی آنها دارد.
این اپتومتریست خاطرنشان کرد: همچنین اندازه عینک آفتابی نیز باید متناسب با صورت هر شخص انتخاب شود تا پوشش مناسبی را در برابر نور داشته باشد.
فرجام ازدواج موقت چیست؟
به منظور شناخت تمامی ابعاد پدیده ازدواج موقت، بررسی این موضوع از دید روانشناسی نیز خالی از لطف نیست به همین منظور به سراغ دکتر ایمانی، روانشناس رفته و نظر وی را پیرامون این مسئله جویا شدیم.
به نظر شما بهترین شکل خانواده را در چه قالبی میتوان دید؟
طبق برداشت من از مضامینی که اسلام پیرامون بحث خانواده و ازدواج نام برده است، خانوادهی اسلامی بهترین الگو و گزینه برای تشکیل خانواده است. تفکر اسلامی برای این بنیاد اصلی جامعه، ویژگیهایی از جمله خانواده پایدار، سالم، همراه با صمیمیت و بالندگی اعضا را برشمرده است.
دین اسلام تاکید ویژهای به تشکیل خانواده آن هم از نوع خانوادهای دارد که در آن رابطه زن و شوهر نسبت به هم مهربان و صمیمی بوده و رحمت بین آنها برقرار است و همین شکل از خانواده است که محور تشکیل خانواده در اسلام محسوب میشود و تربیت فرزند سالم، ثمرهی این نوع از روابط خواهد بود.
طبق فرمایش رحمت للعالمین، هیچ بنایی مستحکمتر از بنای خانواده نیست و خداوند خود بذر الفت را در دل اعضای خانوادههای دینی می پاشد.
علاوه بر الگوی اصلی و محوریت زوجی خانواده در اسلام، اشکال دیگری هم برای تشکیل خانواده میتوان برشمرد؟
اساس و بنیاد خانواده همین زوج محوری است با این حال ما شاهد استثناهایی در تشکیل خانواده هستیم و این استثناها مسبب وقوع وضعیتهای متفاوتی هستند که بحث ازدواج موقت نیز یکی از این موارد محسوب میشود.
در احادیث آمده است که فردی نزد علی ابن موسیالرضا رفته و مسئله ازدواج موقت خود را با ایشان مطرح میکند و امام که از وضعیت تأهل او خبر داشتند در پاسخ به خواسته شخص میفرمایند که «تو را با ازدواج موقت چه کار».در واقع این روایت بیانگر این نکته است که شخص متأهل، باید نسبت به حفظ وضعیت تأهل خود محتاط باشد.
در فرقه دینی شیعه بحث حدود الله مطرح است و هر کاری که ما به عنوان پیروان دین مبین انجام میدهیم باید در چارچوب این فقه و مرز الهی باشد و این مسئله باید در تمام سطوح زندگی اعم از خرد و کلان دیده شود و بحث ازدواج و تشکیل خانواده نیز یکی از اساسیترین مباحثی است که فقه اسلامی برای آن قاعدههای خاصی را دارد.
بر سر راه ازدواج جوانان موانع متعددی وجود دارد و هر روز هم ما شاهد سختتر شدن شرایط ازدواج هستیم. غافل از اینکه جوانان نیازهای خاص خود را دارند از جمله نیازهای عاطفی و جنسی؛ که چگونگی برآورده شدن آن و اینکه از چه راهی به آنها پاسخ داده شود، بسیار حیاتی به شمار میرود و عدم توجه منطقی به این نیازها میتواند امیال جنسی سرکوب شده و در نهایت اختلال در فرد را سبب شود.
از ضرورت سامان دهی جنسی در جوانان بفرمایید.
بر سر راه ازدواج جوانان موانع متعددی وجود دارد و هر روز هم ما شاهد سختتر شدن شرایط ازدواج هستیم. غافل از اینکه جوانان نیازهای خاص خود را دارند از جمله نیازهای عاطفی و جنسی؛ که چگونگی برآورده شدن آن و اینکه از چه راهی به آنها پاسخ داده شود، بسیار حیاتی به شمار میرود و عدم توجه منطقی به این نیازها میتواند امیال جنسی سرکوب شده و در نهایت اختلال در فرد را سبب شود.
علاوه بر جوانان بر اساس تخمینها چیزی حدود 4 میلیون زن بیوه داریم که به شدت ضرورت ساماندهی و برنامه ریزی در قبال وضعیت آنها حس میشود.
چه مسائلی این تعداد از بیوه زنان را تهدید میکند؟
در این گروه ممکن است که برخی از آنها با تعدادی از بیوه مردان ازدواج کنند که این رقم ممکن است 200 تا 300 هزار نفر از بیوه زنان را تشکیل دهد و تعداد زیادی باقی میمانند حال اینکه آیا این افراد باید تا آخر عمر مجرد بمانند و با تهدیدهایی از جمله ابتلا به آسیبهای روحی و روانی و نیازهای بی پاسخ دست و پنجه نرم کنند؟
آیامی توان به ازدواجهای موقت خوشبین بود؟ همه این نوع از ازدواجها فرجامهای یکسانی دارند؟
تصور همه از ازدواج موقت این است که چند صباحی طرفین با هم هستند و پیوندی بین دو فرد برقرار میشود و پس از آن هر یک به زندگی خود میروند در حالی که همه ازدواجهای موقت به اینجا ختم نمیشوند به طوری که در بین مراجعین، من زوجین بسیاری را مشاهده کردهام که پس از ازدواج موقت و به دلیل شناخت خوب از هم، به ازدواج دایم روی آوردند.
و ازدواج موقت عاملی بود برای ازدواج دائم. چرا نباید این فکر را بکنیم که شروع یک ازدواج موقت ممکن است به یک پیوند دایم تبدیل شود.
با این همه باید با خانواده هماهنگ باشیم و برای استحکام ازدواج دائم تلاش کنیم و اگر ازدواج دائم را برای فردی که نیاز به رسیدگی به مسائل جنسی دارد نادیده بگیریم، احتمال آن هست که دست به ابزارهای پرخاشگری جنسی بزند و حتی ممکن است به خود ارضایی نیز روی آورد.
بسیاری از خانوادهها به ازدواج موقت خوشبین نیستند، این امر منطقی است؟
ضمن اینکه روی ازدواج زوجی به عنوان خانواده هستهای و محوری تاکید میشود، در شرایط خاص گاهی فردی در بحران جنسی به سر میبرد و اگر ازدواج صورت نگیرد به سمت روابط نا مشروع سوق پیدا میکند. ممکن است خانواده بعد از آگاهی از این مسئله نسبت به آن چشم پوشی کند اما اگر همین فردی که روابط آزاد جنسی دارد بخواهد طبق شرع رفتار کند و ازدواج موقت را انجام دهد، خانواده نسبت به آن معترض خواهند شد.
پیشنهاد شما برای سامان دهی جنسی در جامعه چیست؟
با این همه ضرورت بر سامان دهی جنسی در جامعه دیده میشود و باید طبق یک چارچوب و بر اساس یک سازمان دهی مناسب، بیوه زنان به سمت بیوه مردان هدایت شوند. باید سازمان و یا نهادی عهده دار این مسئولیت شود تا از بسیاری از خطرات و تهدیدهای اجتماعی به دور باشیم.
در مورد جوانان نیز باید زمینه ازدواج زودهنگام را فراهم کنیم تا از بسیاری از خطرات محفوظ بمانند.
ازدواج موقت علی رغم اینکه اتفاق میافتد اما از درصد کمتری برخوردار است و معمولاً هم گریبان گیر افرادی میشود که از اختلافات خانوادگی و بدرفتاریها از سوی یکی از زوجین رنج میبرند با این حال متأسفانه در برخی از موارد به جای مراجعه نزدیک مشاور خانواده، معمولاً زوج ناراضی اقدام به پاک کردن صورت مسئله و انتخاب سایر روشها و پناه بردن به ازدواج موقت را ترجیح میدهد.
محور، خانوادهی زوجی است و بهترین کار در جامعه فعلی سامان دهی روابط جنسی به ویژه در بیوه زنان و بیوه مردان و همچنین تسهیل در ازدواج زودهنگام جوانان است
از مراجعینی که با مسئله ازدواج موقت به شما مراجعه کردند، بفرمایید؟
گاهی در خانوادهها، برخی آقایان همسرانی دارند که به دلیل مسائل هورمونی، تمایلی به برقراری ارتباط جنسی با همسر خود ندارند و این مسئله راه حلی به جز ازدواج موقت دارد به طوری که فرد با مراجعه به پزشک مربوطه میتواند مشکل خود را حل کند.
حتی در بین برخی از مراجعین، بودند زنانی که مشکل باروری داشتند و خود مطرح کننده ازدواج موقت برای همسرشان بودند. همچنین خود من مراجعی داشتم که دو خانم با هم دوست بودند و یکی از آنها بیوه بود و طرف مقابل با مطرح کردن ازدواج موقت به همسر خود، خواهان سرپرستی شوهرش از آن خانواده بود.
توصیه شما به خانوادهها چیست؟
با این همه توصیه بنده این است که مردان تا وقتی که متأهل هستند خانواده خود را حفظ کنند، مشکلات خود را از طریق مشاوره حل کنند و خانواده زوجی خود را دوام ببخشند.
به رغم همه نکات گفته شده باید در ازدواجهای موقت، بحث بهداشت جنسی را در نظر گرفت چرا که ممکن است معدود افرادی با نیتهای شوم و در ظاهر ازدواج موقت اقدام به انتقال بیماریهای مقاربتی کنند و باید نسبت به نزدیکی با افراد هوس باز به شدت پرهیز کرد.
آیا میتوان گفت که مردان ایرانی تنوع طلب هستند؟
نه این مسئله مصداق کلی ندارد تنوع طلبی تنها خاص ایرانیها نیست و اگر برخیها با برشمردن این ویژگی که مردان مسلمان میتوانند 4 زن اختیار کنند تنوع طلبی را به مردان تعمیم می دهند باور غلطی است.
آیا تبعات شکست عاطفی در ازدواجهای موقت بیشتر از ازدواجهای دائم است یا خیر؟
همین که فرد از ابتدا میداند رابطهای موقت را تجربه خواهد کرد، شناخت متفاوتی نسبت به این قضیه پیدا میکند و خود این ذهنیت نسبت به ازدواج موقت در روحیه طرفین رابطه بسیار موثر است.
با این حال نمیشود اثر عاطفی این قضیه را انکار کرد و در اینجا باید امتیازات و مشکلات را در ترازو گذاشت و مقایسهای انجام داد و باید گفت به تعادل روحی رسیدن طرفین، در ازدواج دائم از امتیازاتی است که میتواند جای شکست عاطفی ناشی از جدایی یک رابطه موقت را پر کند.
با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، در پایان اگر نکتهای باقی مانده است، بفرمایید؟
در پایان باز هم باید تاکید کنم که محور، خانوادهی زوجی است و بهترین کار در جامعه فعلی سامان دهی روابط جنسی به ویژه در بیوه زنان و بیوه مردان و همچنین تسهیل در ازدواج زودهنگام جوانان است.
ازدواج موقت را ترویج کنیم
به همین منظور تبیان به سراغ دکتر ابهری، جامعه شناس و رفتار شناس رفته و جویای درستی و یا نادرستی ازدواجهای موقت از زبان ایشان شدیم.
از دید جامعه شناسی، ضرورت ازدواج در چیست؟ این علم در مورد رفتار شناسی ازدواجهای موقت، چه تبیینی ارائه میدهد؟
«ازدواج به عنوان یک پیوند عاطفی رابطهای است که میان دو انسان صورت میگیرد و با آغاز این رابطه، کاشانهای شکل میگیرد و با تولد فرزندان جامعه ادامه مییابد و این مسئله از ضروریات هر جامعه است.».
دو شکل از ازدواج به طور قانونی و منطقی وجود دارد که اولین شکل آن ازدواج دائم بوده که به اندازه کافی در مورد آن بحث و گفتگو گردیده است. اما گروه دوم ازدواج موقت است که در فقه شیعه وجود دارد و در صورت اجرا میتواند یکی از راه کارهای اصلی مقابله با فحشا و خود فروشی و تولد کودکان بی هویت گردد.
به نظر شما، ازدواج موقت آری یا خیر؟
بعد از 30 سال تجربه تلخ و شیرین در آسیب شناسی اجتماعی در کشور به این نتیجه رسیدهام که توسعه و تبلیغ ازدواج موقت هیچ مغایرتی با گسترش ازدواج دائم نداشته و حتی ممکن است مقدمهای برای ایجاد در روابط عاطفی و افزایش آمار ازدواج دائم باشد.
چه دیدگاههایی مخالف ازدواج موقت هستند؟ آیا این مخالفتها منطقی است؟
معمولاً دو گروه مخالف با ازدواج موقت در جامعه وجود دارند که بدون توجه به جنسیت آنها باید عرض کنم، گروه اول کسانی هستند که علاقه ندارند در چارچوبهای قانونی و شرعی قرار گیرند و لجام گسیختگی رفتاری را برای خود انتخاب کردهاند. تنوع طلبی و عدم پایبندی عاطفی باعث گریز این افراد از ازدواج مخصوصاً از نوع موقت آن است.
گسترش ازدواج دانشجویی، ایجاد امکان ازدواجهای موقت برای جوانان مجرد و بیوههای جوان در کنار حرکت جدی و دلسوزانه در راستای ایجاد امکانات و تسهیلات ازدواج دائم، قدمهایی هستند که باید برداشته شوند. آنگاه است که ملاحظه خواهیم کرد که دیگر زنان خیابانی و بیماریهای وحشتناکی از جمله ایدز، از جامعه رخت بر میبندند
گروه دوم را فمینیستها و کسانی که سنگ دفاع از حقوق زنان را به سینه میزنند، تشکیل میدهند و ازدواج موقت را مغایر با شخصیت زن تفسیر میکنند. اینها اشخاصی هستند که تحت تأثیر فرهنگهای غربی، فقط طوطیوار بعضی کلمات را بیان میکنند و در مقابله با سوالات منطقی ما سکون میکنند. از این گروه سوال میکنیم :اگر ازدواج موقت مغایر با شخصیت و جایگاه زنان است، خودفروشی و روسپی گری و به دنیا آوردن فرزندان نا مشروع چگونه تعبیر و ارزیابی میگردد؟ زنان خودفروش در معرض انواع تهدید های جانی، روانی و رفتاری بوده و هیچ گاه سرنوشت خوشایندی در انتظار آنان نمیباشد.
ازدواج موقت برای چه افراد و در صورت داشتن چه شرایطی منطقی است؟
البته ازدواج موقت برای افراد مجرد و کسانی که دارای مشکلات زناشویی میباشند، تجویز میشود و بسیاری از بانوان با رعایت شرایط، با این سبک از ازدواج موافق هستند. اگر مردی تنوع طلب باشد و کیان خانواده را به خطر اندازد و دامن یک خانواده را آلوده سازد، حساب او از دیگران جدا است چرا که اگر یک جوان مجرد، دانشجو و کارمند توانایی ازدواج دائم را نداشته باشد و یا آمادگی مالی و روانی پیدا نکند، در این جامعه چه باید بکند؟ آیا باید به دنبال نوامیس مردم راه بیفتد و به حریم دیگران دست درازی کند؟ در شرایط حاضر که با گسترش طلاق روبه رو هستیم و قشر جدیدی به نام بیوههای جوان در حال ظهور هستند که حداقل سن آنها 19 و حداکثر 25 سال است. خب این زن برای غریزه جنسی خود و حتی مسائل عاطفی و مادیاش چه باید بکند؟ پس ملاحظه می کنیم ازدواج موقت فقط برای این است که افراد از نظر روانی پاک بمانند و بپذیرند که مرتکب گناه نشده و اگر فرزندی هم به وجود آمد، پدرش موظف به حمایت قانونی از او باشد.
به نظر شما در جامعه فعلی، شاهد ساماندهی جنسی هستیم؟ چه اقداماتی ضروری است؟
مشکل اساسی ما در بروز خودفروشی و تنوع طلبی برخی از مردان و ظهور مردان خیابانی این است که در 30 سال گذشته ما برای مدیریت غریزه جنسی جوانان و افراد مجرد، هیچ برنامه ریزی فکری نکرده ایم و فقط حرف زدیم، مقاله نوشتیم و همایش برپا کردهایم.
تسهیل ازدواج دائم یعنی مسکن رایگان و ارزان قیمت، پرهیز از شیربها و هزینههای این گونه، خودداری از مهریههای غیر متعارف و غیر فقهی، پرهیز از هزینههای سرسام آور مراسم عروسی، اینها گامهایی هستند که باید از سوی والدین، نهادهای مسئول و سازمانهای مرتبط برداشته شود و با درست کردن بسته درباره این گونه از مسائل، قطعاً مشکلات جوانان ما حل نمیشود.
خانوادههایی که از ازدواج موقت فراری بوده و یا آن را برای فرزندان خود قبول ندارند باید عرض کنم خوب است این گونه والدین سری به مراکز و بیمارستانهای محل نگه داری بیماران ایدزی بزنند و لحظاتی در مورد آلوده شدن فرزندان خود به گناه و نوامیس مردم تفکر کنند، آنگاه اگر قانع نشدند من حاضرم با آنها صحبت کنم
ازدواج دانشجویی را مناسب ارزیابی میکنید؟
گسترش ازدواج دانشجویی، ایجاد امکان ازدواجهای موقت برای جوانان مجرد و بیوههای جوان در کنار حرکت جدی و دلسوزانه در راستای ایجاد امکانات و تسهیلات ازدواج دائم، قدمهایی هستند که باید برداشته شوند. آنگاه است که ملاحظه خواهیم کرد که دیگر زنان خیابانی و بیماریهای وحشتناکی از جمله ایدز، از جامعه رخت بر میبندند.
به همهی ازدواجهای موقت نمیتوان خوشبین بود و آن را مقدمهای برای تبدیل به یک پیوند دائم دانست، نظر شما در این رابطه چیست؟
البته گروهی دیگر، اعتقاد دارند، لزوماً همه ازدواجهای موقت به ازدواج دائم تبدیل نخواهند شد که البته این نظر درست میباشد، مگر قرار است همه ازدواجهای موقت شادکام باشد و یا همه دوستیها تا قیامت ادامه داشته باشند، خب هر کسی روشی برای ادامه زندگی خود دارد، ممکن است یک خانم ازدواج موقت با جوانان مجرد را برای گذارندن امور عاطفی خود انتخاب کند و امیدی به دوام آن نیست، اینجا دیگر کاری نمیشود انجام داد. برای کاهش دامنه آسیبهای این گونه تصورات باید و باید امکانات ازدواج دائم را برای جوانان فراهم کرد.
در رابطه با مدیریت غریزه جنسی در جامعه چه باید کرد؟
مدیریت غریزه جنسی باید همراه با ساماندهی این غریزه بدون فوت و اتلاف وقت، بررسی و اجرا شود. یعنی یک کار گروه مجرب و خبره راهها و روشهای این مدیریت را بررسی کرده و برای اجرا به سازمانهای مسئول ارائه دهد و وگرنه باید شاهد تجاوز، جرایم خشن و مرتبط با این مسائل باشیم.
باید سازمانهای مربوطه مثل بهزیستی به دنبال تصویب قوانین و مقرراتی در راستای حمایت از قربانیان جرایم جسمی و خشونت بوده و برای حمایت و نگه داری از کودکانی که بدون هیچ گناهی متولد میشوند، تمهیداتی بیاندیشند تا شاهد کودکان سر راهی نباشیم.
بسیاری از خانوادهها مخالف ازدواج موقت فرزندان خود هستند، شما هم با این خانوادهها هم عقیده هستید؟
در مورد خانوادههایی که از ازدواج موقت فراری بوده و یا آن را برای فرزندان خود قبول ندارند باید عرض کنم خوب است این گونه والدین سری به مراکز و بیمارستانهای محل نگه داری بیماران ایدزی بزنند و لحظاتی در مورد آلوده شدن فرزندان خود به گناه و نوامیس مردم تفکر کنند، آنگاه اگر قانع نشدند من حاضرم با آنها صحبت کنم.
از صحبتها چنین برداشت میشود که رابطه جنسی در ازدواجهای موقت حرف اول را میزند، پس جایگاه عشق در ازدواج چه میشود؟
اصولاً عشق باید از ازدواج متولد شود و عشقهای خیالی و افسانهای دیگر در موزهها وجود دارند، جوانان نباید منتظر عشقهای رویایی باشند، با منطق میتوان عاطفه را هدایت کرد.
اگر طبق قواعد اسلام پیش برویم، مسائل و اتفاقات و مشکلات اجتماعی که جامعه فعلی در حال مواجه با آن است، نخواهیم بود.