همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

ناگفته ها در باب پوشاک

ناگفته ها در باب پوشاک

چند نکته سودمند در مورد کفش:

 کفش نو را اولین بار در یکروز خشک و آفتابی بپوشید زیرا در این صورت لایه ای از خاک و سنگریزه بصورت پوششی تخت کفش را فرا می گیرد که مقاومت آن را در برابر آفتاب و رطوبت افزایش می دهد.

قبل از مشورت با سازنده کفش از نصب تخت اضافی به زیر کفش یا زدن پاشنه اضافی ضخیم پرهیز کنید زیرا تعادل کفش را بر هم می زند و پا را خسته می کند.

پس از باز گشت به خانه گرد و خاک کفشهای خود را پاک کنید. واکس زدن باعث درخشندگی و دوام رویه کفش می شود.

کفشهایی که از جنس پلاستیک است به ویژه کفش کودکان را می توانید با یک پارچه نمدار پاک کنید سپس واکس بزنید.

کفشها را بعد از هر بار پوشیدن در معرض هوا قرار دهید و به اصطلاح آنها را باد دهید و داخل ان روزنامه قرار دهید. روزنامه نه تنها عرق و رطوبت داخل کفش را به خود جذب می کند بلکه به منزله قاب مناسبی شکل کفش را حفظ می کند.

اگر کفشهای شما خیس شده است هرگز آنها را جلوی بخاری خشک نکنید زیرا ممکن است سفبدک بزند و آثاری مانند شوره روی آن ظاهر شود. بهتر است مقداری روزنامه باطله درون آنها بگذارید پس آنها را در مکانی که جریان هوای کافی وجود دارد قرار دهید.

کفش مردانه

 هیچگاه لکه های گل و لای را به وسیله کارد از روی کفش نتراشید.

به محض اینکه ساییدگی در پاشنه کفش مشاهده شد پیش از آنکه به کلی از بین برود آن را تعمیر کنید این امر به طول عمر کفش می افزایید و بهتر است قبل از پوشیدن کفش نو یک پاشنه نازک لاستیکی به آن زنید تا پاشنه اصلی ساییده نشود.

 چرم کفش را اگر خشک شده است میتوانید با استفاده از واکس بی رنگ نرم کنید.

برای پاک کردن آثار چربی از روی کفش چرمی گوشه پارچه ای را استون مالیده و روی لکه چربی بمالید.

برای ایجاد درخشندگی و برق بیشتر در کفشهای چرمی قبل از واکس زدن کفش را کاملا با وازلین چرب کنید و سپس واکس بزنید.

 از سیب زمینی خام در نگهداری و پاکیزگی کفشها استفاده های گوناگونی به عمل می آید: اگر سطح خارجی کفش فرزند شما بد جوری ساییده شده و به اصطلاح رنگ و روی آن رفته است و واکس نمی گیرد ابتدا یک تکه سیب زمینی خام روی آن بمالید سپس واکس بزنید ،چنان براق خواهد شد که انگار تازه آن را خردیداری کرده اید.

 برای نرم کردن چرم کفشهایی که زیاد گران قیمت نیستند کافی است دو سیب زمینی تمیز و خراشیده شده درون هر لنگه کفش قرار دهید و بگذارید تمام شب بماند.

کفش زنانه

 لباس :

لباسهای تیره رنگ پس از مدتی استفاده یا بر اثر بکار بردن اتوی داغ برق می اندازد که در نتیجه آن لباس کهنه به نظر می رسد. جهت رفع این مشکل می توان روشهای زیر را بکار برد:

پارچه نخی و گره داری را مانند حوله نخی درون سرکه داغ (خالص و بدون آب ) فرو ببرید سپس آن را بچلانید آنگاه این پارچه را محکم روی محلی که برق افتاده بمالید. برق لباس بر طرف خواهد شد.

برای جلوگیری از برق افتادن احتمالی در آینده بخاطر بسپارید که هیچگاه اتوی داغ را مستقیما روی پارچه نگذارید بلکه بهتر است ابتدا درجه اتو را متناسب با نوع پارچه تنظیم کرده و همیشه پارچه نخی نازک و تمیزی روی لباس انداخته سپس اتو بزنید، فشار اتو را نیز متناسب با نوع پارچه در نظر داشته باشید.

بر طرف کردن چروک لباس بدون اتو :

هنگام مسافرت جهت بر طرف کردن چروک لباس، لباسها را در حمام برده به میله پرده حمام آویزان کنید سپس شیر آب گرم را باز کنید تا از طریق دوش حمام جاری شود در حمام را بسته بخار درون حمام باعث خواهد شد که چین و چروک لباس باز شود.

رام کردن چین سمج:

هر گاه از درز لباس یا خط اتو یا خط دم شلوار رنج میبرید و می خواهید آن را صاف کنید از سرکه سفید استفاده کنید ،برای این کار یک قطعه اسفنج را به مقداری سرکه آغشته کنید روی پارچه و محل تا خوردگی بزنید سپس با یک اتوی گرم آن را اتو کنید.

وقتی می خواهید پارچه شلواری را از نوع جین و غیره بلند کنید و بیش از هر چیز نگران خط دم پای آن هستید ،می توانید از همین روش استفاده کنید البته چینهای کهنه بر اثر فرسودگی دم پا خط سفیدی بر جا می گذارد که آن هم قابل حل است برای این منظور جوهر آبی ثابت را با مقداری آب مخلوط کنید. داخل جوهر آنقدر آب بریزید تا همرنگ پارچه جین شود سپس با یک قلم موی کوچک روی خط سفید لبه شلوار بمالید بگذارید خنک شود. خط سفید بر طرف خواهد شد.

لباس نچسب :

برای کاستن از شدت الکتریسیته ای که باعث چسبیدن لباس می شود یک چوب رخت را که دارای پوشش عایق است بین لباس خود و زیر پوش نایلون خود به گردش در آورید این عمل الکتریسیته را خارج نموده و تا حدی از چسبیدن جلوگیری خواهد کرد. یا می توانید زیر پوش خود را به منزله آستر لباس اصلی آهار بزنید تا از چسبیدن لباس جلو گیری کند.

برای پاک کردن لکه لباس مقداری پودر تالک که همان پودر بچه است روی لکه بپاشید و با دست روی آن بمالید تا پودر به لکه جذب شود.

دوختن درز لباس :

برای آنکه درز لباس را راحت تر بدوزید یک تکه صابون خشک و سفت روی آن بمالید با این روش سوزن خیاطی به راحتی درون پارچه فرو رفته و به آسانب آنرا خواهد دوخت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد