همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

4 ترفند عالی برای کاهش وزن

4 ترفند عالی برای کاهش وزن

شک نکنید که حفظ تناسب اندام، نیاز به اراده قوی دارد. اول از همه، شما باید واقعا بخواهید موفق شوید، بدون این میل، پیش از آن که فرصت استفاده از انگیزه را داشته باشید، نابود می شود. 
اگر تجربه اسب سواری داشته باشید، حتما می دانید که این شما هستید که باید او را کنترل کنید، و گرنه حیوان به هر سمتی که بخواهد، شما را می برد؛ زیرا زورش از شما خیلی بیشتر است و اگر به او اجازه دهید که راه خودش را برود، ممکن است نتوانید او را برگردانید. این همان اتفاقی است که در مورد مهار کردن انگیزه شما رخ می دهد.
این انگیزه خیلی بزرگ تر از آن است که شما تصور کنید و اگر بگذارید راه خودش را برود، ممکن است برای همیشه شما را ترک کند! برای مهار قدرت و دستیابی به موفقیت، باید انگیزه خود را در دست بگیرید و برنامه ای بچینید که جرقه محرک را برای شما به یک موتور قوی تبدیل کند.

مهار قدرت برای موفقیت
هر انگیزه ای که برای تناسب اندام داشته باشید، باید آن را در معرض آزمایش قرار دهید. واقعا برای دستیابی به هدف، چقدر حاضرید پیش بروید؟ چه انتظاری از خود دارید و فکر می کنید دستیابی به این هدف، چقدر طول می کشد؟مهار قدرت برای موفقیت غیر ممکن نیست؛ آدم های موفق همیشه همین کار را انجام می دهند. آن ها یک ایده را مطرح می کنند، آن را در ذهن می پرورانند، برنامه ریزی می کنند، امکان اجرایی شدنش را بررسی کرده و برای دستیابی به آن با سرعت هرچه تمام تر حرکت می کنند. این همان کاری است که باید برای تناسب اندام تان انجام دهید. 
بهترین شیوه برای کاهش وزن، برنامه غذایی است که برای همه عمر بتوانید از آن پیروی کنید
، البته برنامه ورزشی هم لازم دارید که اجرای همیشگی اش برای تان امکان پذیر باشد. انگیزه تان را جمع کنید و با یک برنامه جامع تناسب اندام که با توجه به جنسیت شما تنظیم شده، پیش بروید.

خودتان را تشویق کنید
وقتی به یک برنامه غذایی موفقیت آمیز دست پیدا کردید، تشویق و تایید بهترین پیش غذا برای مغز شما به شمار می آید. همه ما می دانیم که مغز نقش بسیار بزرگی در بیشتر عادات ما به پرخوری یا خوردن غذاهای ناسالم بازی می کند. برای همین است که تصدیق موفقیت، نقش بزرگی در برنامه تناسب اندام بازی می کند. وقتی سر سپرده بدن تان باشید، اعلام موفقیت می تواند شما را به اهداف تناسب اندام و کاهش وزن بیش از پیش نزدیک کند

اگر هر روز در مورد موفقیت خود صحبت کرده و به بدن تان انرژی مثبت بدهید، بهترین کمک را به پیشرفت خود کرده اید. وقتی می خواهید وزن کم کنید یا هر کار دیگری برای بهبود سبک زندگی خود انجام دهید، تصدیق و تایید می تواند مسیر و آهنگ حرکت را برای پیروی ذهن تنظیم کند.

معجزه جمله های تاکیدی در تناسب اندام!
یک راهکار ساده که کوچک ترین خرجی هم برای تان ندارد، جمله های تاکیدی است که نتیجه ای چند برابر به شما باز می گرداند. البته همه این حرف ها به شرطی موثر است که شما به آن ایمانداشته باشید. قبل از انتخاب جمله تاکیدی که می خواهید بگویید، به احساس تان فکر کنید. تنها گفتن یک جمله تاکیدی نمی تواند مفید واقع شود، شما باید به قدرت آن اطمینان کامل داشته باشید تا اتفاق بیفتد. باید مصمم باشید که با یک جمله، واقعیت را بسازید. 
در صورتی که به خوردن غذاهای ناسالم و چرب عادت کرده اید یا همیشه پرخوری می کنید، سعی کنید به مرور زمان این موارد غذایی را از برنامه غذایی خود حذف کنید. از جمله های تاکیدی استفاده کنید تا بتوانید بر این هوس ها غلبه کنید!باور کنید که مصرف غذاهای سالم اصلا سخت نیست و اساس موفقیت شما در برنامه تناسب اندام و کاهش وزن، همین است.

_ از این به بعد، این ها اصول غیرقابل تغییر شما هستند:
_ از خوردن غذاهای سالم لذت می برم.
_ وقتی سیر می شوم، دست از خوردن می کشم.
_ در مصرف نمک زیاده روی نمی کنم.
_ در هر وعده غذایی ام از پروتئین ها استفاده می کنم.
_ مراقب مقدار مصرفی قندوشکرم هستم.
غذاهای سرخ کردنی نمی خورم.
چربی غذاهای سرخ کردنی برای من، اصلا لذت بخش نیست.
_ نوشیدنی های بدون شکر و بدون گاز برای من بی نظیر هستند.
من مصرف نان، برنج و سایر مواد نشاسته ای را به حداقل می رسانم.

 ۵ راز برای برنامه غذایی صحیح
شما در صورتی می توانید برنامه غذایی صحیحی داشته باشید که غذاهای سالمی انتخاب کنید. این روزها، فست فودها و غذاهای حاضر و آماده بی فایده، بیشترین مصرف را دارند؛ غذاهایی که کمترین ارزش غذایی را داشته و چند برابر غذاهای دیگر چربی، قند و نمک دارند. از مواد غذایی داخل یخچال و کابینت های آشپزخانه یک فهرست تهیه کنید. چه غذاهایی را به بدن تان می رسانید؟ هر روز غذاهای مصرفی همان روزتان را یادداشت کنید تا ببینید رژیم غذایی فعلی شما از چه نوع موادی تشکیل شده است.
قدم اول : سعی کنید مواد غذایی پر کالری را با کم کالری ها جایگزین کنیدمثلا به جای شیر پرچرب، از شیر بدون چربی یا کم چرب استفاده کنید و یک لیوان با چند قطره آبلیموی تازه را جایگزین نوشابه های شیرین و پرکالری کنید. به جای این که سر میز شام، یک تکه بیشتر گوشت بخورید، یک کاسه سالاد میل کنید. سالاد میوه را جایگزین اسنک ها و چیپس ها کنید. چنین تغییرات کوچکی می تواند تغییر زیادی در میزان کالری دریافتی شما داشته باشد.

قدم دوم : بر این میل که بشقاب را لبالب از غذا پر کنید، غلبه کرده و وعده های غذایی تان را کوچک تر کنید
سعی کنید کمی کمتر از آنچه همیشه می خورید، در بشقاب بکشید. اگر همچنان گرسنه باشید، همیشه فرصت هست که برای بار دوم بشقاب تان را پر کنید.

قدم سوم : هیچ وقت در یک ظرف بزرگ (قابلمه، تابه، دیس و...) غذا نخورید
شما نه تنها باید ببینید که چه می خورید بلکه باید متوجه باشید که چه مقدار غذا هم میل می کنید. دیدن غذا در بشقاب یا کاسه، بسیار اشتها برانگیزتر است و شما هم ساده تر متوجه سیری خود می شوید.
قدم چهارم : حتما هنگام خرید مواد غذایی، به برچسب روی آن توجه کرده و میزان ارزش غذایی و کالری آن را مطالعه کنید.
قدم پنجم : قبل از آن که احساس سیری کنید، از خوردن غذا دست بکشید
حتی بعد از احساس سیری، یک قاشق اضافه تر هم نخورید. یادتان باشد فقط چند ساعت با وعده بعدی غذا فاصله دارید!
اگر از حساب کردن کالری غذاها خوش تان می آید، یادتان باشد که کالری چاشنی ها، میان وعده ها و نوشیدنی های مصرفی روزانه تان را هم حساب کنید.

قدرت ذهن را دست کم نگیرید
وقتی بزرگ ترین ورزشکارها وارد گود می شوند، بسیاری از آن ها یک بازی تمرینی موفقیت آمیز را در ذهن شان پشت سر گذاشته اند. وقتی آن ها از قبل حرکات و عکس العمل های احتمالی خود را حسابی تمرین کرده باشند، قدرت ذهن به آن ها، این امکان را می دهد که با نتیجه ای خیره کننده از پس تمام فشارها بر بیایند. این همان اتفاقی است که در مورد تناسب اندام و کاهش وزن برای هر فردی می تواند رخ دهد. وقتی شما هنر تصور و تجسم ذهنی را تمرین کنید، می توانید تمرین های ورزشی تان را با سرعت بیشتری پیش ببرید.
وقتی ورزش تازه ای را شروع می کنید، مجموعه ماهیچه هایی را که برای این حرکت جدید فعال می شوند، در ذهن مجسم کنید.
همان طور که تمرین می کنید، مغز شما این پیام را به ماهیچه های شما می رساند و در نتیجه آن ها عکس العمل نشان می دهند. راز این کار در آن است که در طول تجسم ذهنی ، با خودتان روراست باشید. همزمان با انجام حرکاتی که با توجه به توانایی و قدرت خود انجام می دهید، همان را در ذهن تان مجسم کنید.
این کار برای مغز، درست مثل این است که شما واقعا همین حرکات را قبلا انجام داده اید. بنابراین بعد از مدتی، می توانید خود را در حال انجام حرکات بیشتر تصور کنید و قدرت و توان بدنی تان را افزایش دهید. شما یک حرکت را تجسم کرده و ماهیچه هایی که برای انجامش لازم هستند، متصور می شوید. اگر پیش از صعود فیزیکی به مراحل بعدی حرکات ورزشی، هر کدام را یک به یک در ذهن مجسم کنید، سرعت پیشرفت واقعی تان به شدت افزایش می یابد. البته از این روش می توان برای پایبند ماندن به رژیم غذایی هم استفاده کرد؛ هدف تان از رژیم گرفتن را در ذهن متصور شوید و ببینید که این کار تا چه حد می تواند در سلامت، ظاهر، قدرت و شادابی شما تاثیرگذار باشد. این کار را امتحان کنید و مطمئن باشید که رژیم گرفتن برای شما، دیگر مشکل نیست! با این تمرین، شما مغزتان را مجاب می کنید که رژیم غذایی را بپذیرد و به این ترتیب نیمی از راه را رفته اید!
هنر تجسم ذهنی و استفاده روزانه از جمله های تاکیدی، ابزار بی نظیری هستند که می توانند شما را در زمینه تناسب اندام پیش ببرند.

22 روش برای یک کاهش وزن آسان

22 روش برای یک کاهش وزن آسان

 

1 - آهسته غذا بخورید
از یک زمان‌سنج که روی 20 دقیقه تنظیم‌شده است، استفاده و تمرین کنید تا غذایتان را آهسته بخورید. آهسته غذاخوردن یکی از بهترین عادت‌هایی است که بدون یک رژیم‌غذایی پیچیده به کاهش‌وزن شما کمک می‌کند. آرام لقمه‌هایتان را بجوید و غذاخوردنتان را آنقدر طول دهید تا 20 دقیقه را پر کنید. مدت طولانی‌تر غذاخوردن باعث می‌شود با وعده‌غذایی کوچک‌تری همان لذت معمول از غذاخوردن را ببرید و ترشح هورمون‌های سیری را در بدنتان تحریک کنید. غذاخوردن با عجله، مانع از ایجاد این پیام‌های عصبی و هورمونی می‌شود و به افراط در غذاخوردن می‌انجامد.

2 - بیشتر بخوابید
پژوهشگران دانشگاه میشیگان می‌گویند یک ساعت خوابیدن بیشتر در شب می‌تواند در فردی که روزانه 2500 کالری از راه غذا دریافت می‌کند، کمک کند حدود 7 کیلوگرم در سال وزن کم کند. 
به گفته آنها با جایگزین‌کردن خوابیدن با عادت‌های ناسالمی مانند خوردن غذاهای حاضری، می‌توانید تا 6 درصد از کالری دریافتی‌تان را کم کنید؛ البته این میزان می‌تواند با توجه به افراد گوناگون متفاوت باشد. خواب به شیوه‌ای دیگر هم به کاهش‌وزن کمک می‌کند. شواهدی وجود دارد که کم‌خوابی اشتها را تحریک می‌کند و باعث می‌شود شما به‌طور غیرعادی گرسنه شوید.

3 - سبزیجات بخورید
سعی‌کنید به جای یک نوع سبزی و میوه، 3 نوع سبزی و میوه را هنگام غذاخوردن سرو کنید. تنوع بیشتر سبزی و میوه سرو‌شده باعث تمایل بیشتر به خوردن آنها می‌شود و خوردن بیشتر سبزی و میوه راه مناسبی برای کاهش‌وزن است. میزان بالای فیبر و محتوای آب در سبزی‌ها و میوه‌ها باعث می‌شود با دریافت کالری کمتری احساس پری کنید. سعی ‌کنید سبزی‌ها را بدون اضافه‌کردن روغن بپزید و به جای استفاده از سوسیس‌های پرچربی از آبلیمو یا گیاهان معطر به‌عنوان چاشنی استفاده کنید.

4 - بیشتر سوپ بخورید
یک سوپ آبکی را به غذای روزانه‌تان بیفزایید. خوردن سوپ به‌خصوص در شروع وعده‌غذایی مفید است زیرا باعث می‌شود آهسته‌تر غذا بخورید و اشتهایتان کم شود. با یک سوپ آبکی که سبزیجات تازه یا منجمد به آن اضافه کرده‌اید، شروع کنید. از سوپ‌های پرچرب که مقدار زیادی کالری دارند، پرهیز کنید.

5 - غلات کامل بخورید
غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، جوی دوسر و گندم سبوس‌دار نیز به‌عنوان راهبرد پنهانی کاهش‌وزن به شما کمک می‌کنند. این نوع غلات باعث می‌شوند با دریافت کالری کمتری احساس پری کنید و همچنین میزان کلسترول خونتان را در حد طبیعی نگه دارید. غلات کامل به‌صورت فراورده‌های آماده مانند نان‌ها یا پاستاهای سبوس‌دار نیز مفید هستند.

6 - به لباس‌های قدیمی‌تان نگاه کنید
لباس، شلوار یا کتی را که مربوط به دوران لاغری‌تان است، جلوی چشمتان نگه دارید. این کار باعث می‌شود پاداشی را که با کم‌کردن وزن دریافت می‌کنید، ببینید و انگیزه بیشتری پیدا کنید. لباسی را انتخاب کنید که خیلی با سایز فعلی‌تان تفاوت نداشته باشد تا در مدت نسبتا کوتاهی به نتیجه‌‌ای که جلوی چشمتان است، برسید.

7 - پیتزای بهتری درست کنید
به جای گوشت از موادگیاهی برای پیتزا درست کردن استفاده کنید به این ترتیب می‌توانید کالری دریافتی‌تان را 100کالری کمتر کنید. کارهای دیگری که با پیتزا می‌توانید بکنید استفاده از پنیر کمتر یا پنیر کم‌چربی با اندکی روغن‌زیتون است.

8 - کمتر نوشیدنی شیرین بنوشید
به جای نوشیدنی‌های قنددار مانند نوشابه‌های گازدار معمول از آب یا سودای بدون کالری استفاده کنید به این ترتیب به اندازه 10 قاشق چایخوری شکر کمتری دریافت خواهید کرد. از لیمو، نعناع یا توت‌فرنگی منجمد برای معطرکردن نوشیدنی‌تان استفاده کنید. به نظر می‌رسد قندی که از طریق مصرف نوشیدنی‌های گازدار وارد بدن می‌شود، باعث تحریک شدن مکانیسم معمول سیری در بدن نمی‌شود. یک بررسی که به مقایسه دریافت 450 کالری اضافی از راه نوشیدن نوشابه گاز‌دار یا پاستیل پرداخت، نشان داد افرادی که پاستیل می‌خورند به‌طور ناخودآگاه در مجموع کالری کمتری مصرف می‌کنند اما در افرادی که نوشابه می‌نوشیدند، کاهش مصرف کالری رخ نمی‌داد. در نتیجه این افراد در طول 4 هفته 2/1 کیلوگرم وزن اضافه کردند.

9 - از لیوان‌های بلند و باریک استفاده کنید
به جای استفاده از لیوان پهن و کوتاه از لیوان بلند و باریک استفاده کنید تا دریافت کالری‌تان از راه مصرف نوشیدنی‌ها را کاهش دهید. با این کار
25 تا 30 درصد کالری کمتری از راه نوشیدن آب میوه، نوشابه گاز‌دار یا سایر نوشیدنی‌ها دریافت خواهید کرد. علت این است که نشانه‌های بینایی در خوردن ما موثر هستند. پژوهشگران در دانشگاه کورنل نشان دادند که افراد درون لیوان‌های پهن و کوتاه نوشیدنی بیشتری می‌ریزند.

10 - چای‌سبز بنوشید
نوشیدن چای‌ سبز نیز ممکن است یک راهبرد مناسب برای کاهش‌ وزن باشد. برخی از بررسی‌ها نشان داده‌اند که نوشیدن چای‌ سبز می‌تواند میزان سوزاندن کالری در بدن را به‌ طور موقت احتمالا از طریق تاثیر مواد شیمیایی موجود در آن به نام کاتکین‌ها افزایش دهد. به غیر از از این تاثیر، نوشیدن چای‌سبز دست‌کم این مزیت را دارد که نوشیدنی طراوت‌بخشی بدون کالری زیاد می‌نوشید.

11 - از یوگا کمک بگیرید
یک بررسی اخیر نشان می‌دهد افرادی که یوگا انجام می‌دهند نسبت به زنان دیگر وزن کمتری دارند. اما علت چیست؟ به نظر می‌رسد تمرین‌های منظم یوگا باعث می‌شود فرد هنگام خوردن احتیاط بیشتری از خود نشان دهد. برای مثال این افراد متوجه مقدار زیاد غذای سرو‌شده در رستوران می‌شوند و فقط تا حدی غذا می‌خورند که آنها را سیر کند. پژوهشگران معتقدند خودآگاهی آرامش‌بخشی که این افراد با تمرین‌های یوگا به‌دست آورده‌‌اند، ممکن است مانع از خوردن بیش از حد غذا به‌وسیله آنها شود.

12 - در خانه غذا بخورید
دست‌کم 5 روز در هفته را در خانه غذا بخورید. یک بررسی اخیر بیانگر آن است که این کار در راس عادت‌های سالم افرادی است که به‌طور موفق وزن کم کرده‌اند. برای آنکه پختن غذا وقت کمتری بگیرد، می‌توانید از مواد غذایی نیمه‌آماده مانند سبزی‌های خردشده، لوبیای پخته، گوشت پاک و خردشده و... استفاده کنید.


13 - در غذا خوردنتان وقفه بیندازید
اغلب افراد هنگامی که چنگال را برای چند دقیقه کنار می‌گذارند، به‌طور طبیعی «وقفه غذاخوردن» دارند. شما هم منتظر این لحظه بمانید و لقمه دیگری برندارید. بشقابتان را پاک کنید و از مکالمه با اطرافیان لذت ببرید. این پیامی پنهانی است که سیر شده‌اید اما پرخوری نکرده‌اید.


14 - آدامس نعناعی تند بجوید
هنگامی که میل به خوردن غذاهای حاضری دارید، یک آدامس بی‌قند با رایحه قوی بجوید. هنگام درست‌کردن شام، پس از برگشت از سرکار، هنگام معاشرت در یک مهمانی، تماشای تلویزیون یا جستجو در اینترنت زمان‌های خطرناکی برای خوردن غذاهای حاضری یا اسنک هستند. جویدن آدامس با رایحه تند میل شما را به پرخوری مهار می‌کند.

15 - بشقاب‌تان را کوچک کنید
از یک بشقاب ناهار 25 سانتی‌متری به جای بشقاب شام 30 سانتی‌متری استفاده کنید، به این ترتیب به‌طور خودکار مقدار کمتری خواهید خورد. پژوهشگران پس از آزمایش گروهی از افراد دریافتند که آنهایی که بشقاب‌های بزرگ‌تری دارند غذای بیشتری برمی‌دارند و می‌خورند. با کوچک‌کردن بشقاب یا کاسه غذای‌تان می‌توانید روزانه 100 تا 200 کالری از میزان کالری دریافتی‌تان کم کنید و در یک سال 5 تا 10 کیلوگرم وزنتان را کم کنید. در آزمایشی که ذکر شد، هیچ کدام از افراد مورد بررسی احساس گرسنگی نمی‌کردند و حتی متوجه این فریب‌ چشمی که روزی 200 کالری از دریافت روزانه‌شان کم می‌کرد، نشده بودند.

16 - یک پرس کوچک‌تر سفارش دهید
عادت اصلی افراد لاغراندام این است که اندازه پرس‌های غذایی‌شان در هر وعده‌غذایی در 5 روز در هفته کوچک است. افراد « همیشه لاغراندام » این کار را انجام می‌دهند و به‌طور موفقی وزنشان را کم می‌کنند. پس از اینکه چند بار پرس غذایتان را اندازه گرفتید، این عادت به‌صورت خودکار درخواهد آمد. در مورد غذاهای حاضری هم بسته‌های کوچک‌تر را انتخاب کنید و ظرف‌های سرو غذا را دور از میز نگه دارید.

17 - قاعده 20-80 را رعایت کنید
بسیاری از ما عادت داریم تا زمانی به خوردن ادامه دهیم که احساس پری کنیم، اما ساکنان شهر اوکیناوا در ژاپن تا زمانی به خوردن ادامه می‌دهند که 80 درصد احساس پری کنند. آنها حتی نامی برای این عادت غذایی لاغرکننده دارند: «هارا هاچی بو» اما به گفته پژوهشگران با توجه به اینکه بسیاری از افراد این قاعده را هنگام غذاخوردن فراموش می‌کنند، بهتر است از همان ابتدا 20 درصد کمتر غذا بردارند.

18 - در رستوران احتیاط کنید
غذاهای رستوران‌ها از لحاظ چاق‌کننده بودن زبانزد هستند. این موضوع را هنگام غذاخوردن در رستوران در نظر بگیرید تا میزان غذاخوردنتان را تحت کنترل داشته باشید:

- پیش‌غذایتان را با دوستتان تقسیم کنید.

- پیش‌غذا را به‌عنوان غذای اصلی سفارش دهید.

- از بشقاب کودکان استفاده کنید.

- نیمی از پرس غذا را پیش از آورده شدن سر میز در ظرف یک بار مصرف بگیرید.


19 - از سس‌ قرمز استفاده کنید 
برای پاستا به جای سس آلفردو (سس‌سفید) از سس ماریانا (سس‌قرمز) استفاده کنید. سس‌های بر پایه گوجه‌فرنگی، کالری کمتر و چربی بسیار کمتری از سس‌های براساس خامه دارند، اما به یاد داشته باشید که اندازه هم مهم است. یک پرس پاستا معادل یک فنجان یا تقریبا به اندازه یک توپ تنیس است.

20 - غذاهای بدون گوشت بخورید
خوردن مکرر غذاهای گیاهی به لاغر شدن شما کمک می‌کند. گیاهخواران نسبت به گوشتخواران غذای کمتری می‌خورند. با اینکه این تفاوت دلایل متعددی دارد، اما حبوبات نقش مهمی در این موضوع دارند. سوپ عدس، برگرهای لوبیا و سایر غذاهای بر اساس حبوبات مملو از فیبر هستند بنابراین با خوردن آنها با دریافت کالری کمتری احساس پری خواهید کرد.


21 - 100 کالری بیشتر بسوزانید
با سوزاندن 100 کالری اضافی در روز می‌توانید بدون رژیم‌گرفتن در سال 5 کیلوگرم وزن کم کنید:

- یک مایل (6/1 کیلومتر) را در مدت 20 دقیقه پیاده بروید.

- 20 دقیقه گیاهان و علف‌های هرز باغچه را بیرون بکشید.

- 20 دقیقه چمن‌زنی کنید.

- 30 دقیقه خانه را تمیز کنید.

- 10 دقیقه دوی آرام انجام دهید.

22 - جشن بگیرید
هنگامی که توانستید عادت خوردن نوشابه را کنار بگذارید یا یک روز را بدون پرخوری پشت‌سر بگذارید، از خودتان قدردانی کنید. شما به هدف دستیابی به سبک زندگی سالمی که به شما کمک می‌کند بدون رژیم‌های سخت وزن کم کنید، نزدیک‌تر شده‌اید. پاداشی که به خودتان می‌دهید، می‌تواند تلفن‌کردن به یک دوست، خریدن یک لباس نو یا مانیکورکردن ناخن‌هایتان باشد یا گاهی هم خوردن یک برش کوچک کیک پنیر.

خانواده ام اصرار دارند ازدواج کنم، اما خواستگار خوبی ندارم

خانواده ام اصرار دارند ازدواج کنم، اما خواستگار خوبی ندارم

دختری ۲۰ساله و مشغول به تحصیل هستم، اما متاسفانه خانواده ام مرا از درس خواندن منع می‌کنند و تنها فکرشان ازدواج من است اماخواستگار مناسبی ندارم.
مشاور:
 دوست محترم در بیشتر مواقع در امر ازدواج، چالش هایی بین افراد و خانواده هایشان در موضوعات مختلف وجود دارد. مسئله ای هم که شما به آن اشاره می کنید یکی از مسائل رایج بین برخی خانواده ها و فرزندشان است. این که خانواده شما اصرار به ازدواج شما دارند احتمالا دلایلی دارد که حتما باید بررسی شود. اما با توجه به اینکه دلایل اصرار خانواده شما به ازدواج را نمی دانیم تا راه حل های مناسب را بیابیم، سعی می کنیم ماجرا را از طرف دوم که خود شما هستید، نگاه کنیم.

اجبار در انتخاب همسر مشکلی را حل نمی کند
نکته بسیار مهمی که گاهی از طرف خانواده ها و گاهی هم از طرف فرزندان نادیده گرفته می شود، این است که ازدواج، انتخابی است که در درجه اول، مربوط به دختر و پسر است. یعنی این که در ابتدایی ترین گام که تعیین زمان و وقت ازدواج است هیچ کسی به جز خود شما نمی تواند آن را به درستی تشخیص دهد. در حالتی که اجبار والدین وجودداشته باشد فرزند مجبور می شود بخشی از اهداف زندگی اش را به خاطر ازدواج قربانی کند. متاسفانه ازدواجی که دارای هر نوع تحمیلی باشد دارای احتمال بالایی از شکست خواهد بود .

بی احترامی هرگز
واقعیت این است که مطرح کردن خواسته هایمان به معنای بی‌احترامی به خانواده نیست آن هم در مسئله مهمی مثل ازدواج. اگر از خودتان و تصمیمتان مطمئن هستید با رعایت احترام و محبت نسبت به خانواده خواسته های خودتان را مطرح کنید و دلایل تمایل نداشتن به ازدواج با خواستگارهای فعلی تان را به آن ها بگویید و در مقابل، دلایل آن ها برای ازدواج کردن را هم به خوبی بشنوید و بررسی کنید. به طور قطع والدین تنها خوشبختی فرزندشان را می خواهند، در بیشتر مواقع اختلاف نظری که بین فرزندان و خانواده ها پیش می آید، حاصل نبود فهم یا ذهنیت مشترک آن ها نسبت به موضوع ازدواج است.

همه مسئول انتخاب خود هستند
باید به این امر کلی نیز توجه داشت که هر کدام از ما در شرایط متفاوت برای هر انتخابی که انجام می دهیم باید آگاهانه و با پذیرش مسئولیت نسبت به انتخاب خود، بهای آن را هم بپردازیم. ممکن است ما با هر انتخاب خود بخشی از گزینه انتخابی دیگر را از دست بدهیم، بر این اساس، انتخاب باید آگاهانه، مبتنی بر مشورت و پس از بررسی های همه جانبه و با پذیرفتن مسئولیت آن انجام شود.