همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

همه چیز از همه جا

هر چیز خواندنی

اشتباه در ایجاد انگیزه


اشتباه در ایجاد انگیزه

 

در سراسر دنیا مدیران زیادی یک اشتباه بزرگ مرتکب می شوند. و این اشتباه آنقدر در عملکردشان تاثیر منفی دارد که می تواند یکسازمان و افراد شاغل در آن را از پیشرفت، بهبود و رسیدن به موفقیت بازی دارد. خوب باید بگویم این اشتباهی است که تقریباً همه مدیران مرتکب می شوند و فقط تعداد کمی توانسته اند این پارادوکس را حل کنند و یک سازمان پیشرو  را رهبری کنند.

برای روشن شدن مطلب، بحث را با یک مثال ادامه می دهیم. تصور کنید یک آشپزخانه بزرگ با انواع مواد خام و همه جور امکانات پخت و پز در اختیار شماست. و با این امکانات می توانید هر غذایی را آماده کنید. و فقط باید دست به کار شوید.

حال فرض کنید همه غذاها را به یک روش مشخص تهیه می کنید. روش کار شما براساس آماده کردن یک ساندویچ همبرگر است. حال اگر با همین روش بخواهید بستنی درست کنید چه می شود؟ اگر بستنی را بپزید چه اتفاقی می افتد؟

بزرگترین اشتباه مدیریت

واضح است که آماده کردن اگر مواد آنرا مانند همبرگر در اجاق قرار دهید چه اتفاقی می افتد. ما نمی توانیم با همه مواد غذایی به یک شیوه رفتار کنیم. آنها با هم تفاوت دارند و برای این که بهترین نتیجه را از کار خود ببرید باید فنون و روش های متفاوتی استفاده کنید.

بزرگترین و دردناکترین اشتباه مدیریت واضح است: مدیران زیادی با همه کارمندان خود به یک شیوه رفتار می کنند و می خواهند در افراد مختلف با رفتارها، نیازها و احساسات گوناگون به یک روش ایجاد انگیزه کنند.

درست مثل این که بستنی را داخل اجاق بگذارید تا آماده شود. بنابراین مدیری که می خواهد همه کارمندان خود را با یک روش ساده تهییج کند شکست خواهد خورد.

واکنش افراد مختلف در برابر یک مشوق یا یک امتیاز که از طرف شما ارائه می شود متفاوت است بعضی خوشحال می شوند، بعضی هیجان زده می شوند، به برخی احساس کسالت دست می دهد و همین رفتار برخی را عصبانی می کند. البته شاید فکر کنید آنها چنین حقی ندارند پس در این صورت لیاقت سرپرستی را ندارید. می بخشید که این قدر رک و بی پرده صحبت می کنم چون مدیریت یعنی رهبری یک سازمان و افراد شاغل در آن و این گونه تفکرات به راحتی سازمان شما را به سراشیبی سقوط می کشاند.

این وظیفه شماست که کشف کنید هر یک از اعضای تیم تان با چه عملی تشویق و دلگرم می شود تا کار خود را به بهترین نحو انجام دهد. و آنچه که آنها را دلسرد می کند چیست؟ البته همه اینها به زمان و تلاش شما نیاز دارد. اما نتیجه آن به حرکت در آمدن افرادی است که کارمندان شما را دلگرم می کنند و بهترین ها را برای شما و برای تیم شما به ارمغان می آورند.

به خاطر داشته باشید ممکن است شما با یک پاداش نقدی یا یک لوح تقدیر به کار و تلاش بشتر ترغیب شوید ولی این دلیل نمی شود تمام اعضای تیم شما هم احساسات مشابه داشته باشند. به حرف های افراد زیردست خود گوش دهید. آنچه آنها را دلگرم می کند کشف کنید، به خاطر بسپارید و از آن استفاده کنید. شما با مجموعه متنوعی از افراد سروکار دارید. و به کار گرفتن آنچه گفته شد به شما کمک خواهد کرد تا مجموعه ای از افراد موفق را در سازمان خود به کار گیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد